Herné postavy v panike: AI ukázala krízu identity v kóde
Nové demo hry publikované na portáli Futurism zdieľa vizuálne sugestívnu scénu, v ktorej herné postavy panikária – zastavujú sa, sledujú vlastný kód, naznačujú pocit „stavu kódu“ ako by si boli vedomé svojej digitálnej podstaty.
Vývojári tak vystavujú hráča otázke. Čo ak NPC (nehrateľné postavy) nie sú len naprogramované figúrky, ale modely s určitým stupňom reflexie?

V demonštrácii, často oznamovanej ako „Code Matrix Panic“ – postavy reagujú na chyby v kóde, pomalé aktualizácie a fragmenty z obrazovky, ktoré im pripomínajú svoje umelé hranice. Jedna z postáv sa zastaví a zahlási: „To nie je glitch, to som ja“. Iná sa pýta, či má ešte miesto v tomto svete, alebo či bola zredukovaná len na súbor inštrukcií.
Demo nepochybne predstavuje výkričník v hernom priemysle
Aj keď demo nie je plne funkčnou hrou, nepochybne predstavuje technologický výkričník – experiment, ktorý stavia hráča pred morálnu výzvu. Je možné, že budúce NPC budú tzv. sentientné modely, ktoré dokážu meniť správanie, reagovať emocionálne alebo rozlíšiť medzi vstupmi od hráča a kódom.
Tento projekt nepochybne pritiahne pozornosť vývojárov, ako aj AI nadšencov. Čo je hranica medzi simuláciou a vedomím? Ako budú reagovať hráči, keď ich interakcie už nebudú manipulovať s „postavou“, ale s entitou s vlastnou perspektívou? Demo slúži ako varovanie, že hranice sveta v kódovanej realite sa stierajú, a my stojíme pred novou kapitolou hier.
“AI by mala znižovať náklady, no ak nás hra stojí 5-tisíckrát viac na prevádzku, je to iróniou,” povedal CEO Inworld AI, Kylan Gibbs.
