Prelomová hra s AI postavami desí svet a nastavuje zrkadlo. Neuveríte, čo sa stalo

Autor: Slavomír Dzuričko Čítanie na 3 min.

Herné postavy v panike: AI ukázala krízu identity v kóde

Nové demo hry publikované na portáli Futurism zdieľa vizuálne sugestívnu scénu, v ktorej herné postavy panikária – zastavujú sa, sledujú vlastný kód, naznačujú pocit „stavu kódu“ ako by si boli vedomé svojej digitálnej podstaty.

Vývojári tak vystavujú hráča otázke. Čo ak NPC (nehrateľné postavy) nie sú len naprogramované figúrky, ale modely s určitým stupňom reflexie?

Zdroj: KevLar Gaming via Youtube.

V demonštrácii, často oznamovanej ako „Code Matrix Panic“ – postavy reagujú na chyby v kóde, pomalé aktualizácie a fragmenty z obrazovky, ktoré im pripomínajú svoje umelé hranice. Jedna z postáv sa zastaví a zahlási: „To nie je glitch, to som ja“. Iná sa pýta, či má ešte miesto v tomto svete, alebo či bola zredukovaná len na súbor inštrukcií.

Having WEIRD conversations with NPCs in Matrix Replica Smart NPCs demo

Demo nepochybne predstavuje výkričník v hernom priemysle

Aj keď demo nie je plne funkčnou hrou, nepochybne predstavuje technologický výkričník – experiment, ktorý stavia hráča pred morálnu výzvu. Je možné, že budúce NPC budú tzv. sentientné modely, ktoré dokážu meniť správanie, reagovať emocionálne alebo rozlíšiť medzi vstupmi od hráča a kódom.

Tento projekt nepochybne pritiahne pozornosť vývojárov, ako aj AI nadšencov. Čo je hranica medzi simuláciou a vedomím? Ako budú reagovať hráči, keď ich interakcie už nebudú manipulovať s „postavou“, ale s entitou s vlastnou perspektívou? Demo slúži ako varovanie, že hranice sveta v kódovanej realite sa stierajú, a my stojíme pred novou kapitolou hier.

“AI by mala znižovať náklady, no ak nás hra stojí 5-tisíckrát viac na prevádzku, je to iróniou,” povedal CEO Inworld AI, Kylan Gibbs.
Niektorí vývojári a analytici vidia v tejto technológii veľký potenciál. Hry opäť získajú hlbšie emocionálne vrstvy, NPC už nebudú len animované figúrky, ale sofistikovanejší súrodenci hráča.
Avšak cena je vysoká, pri mimoriadne technicky náročných modeloch sa rentabilita úprav míňa realite, čo už viedlo dokonca k zániku samotnej hernej spoločnosti Replica Studios.
Veľké mená ako Sony či Nvidia však neprestávajú investovať do “živých” virtuálnych svetov, v ktorých postavy žijú vlastný život. Výzvy v tejto oblasti sú tak obrovské, predstavujú ich výpočtové nároky, náklady na vývoj, latencia či etika.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Preklad budúcnosti je tu: Google prekladá reč v reálnom čase priamo do slúchadiel

Autor: Kristína Sudorová

Google Prekladač sa mení na inteligentného tlmočníka Google v uplynulých dňoch výrazne posunul svoj prekladač Google Prekladač na novú úroveň.…

Tisíce filmov a seriálov na mesiace zadarmo. Veľká služba vyťahuje poslednú akciu roka

Autor: Kristína Sudorová

SkyShowtime s časovo obmedzenou akciou Streamingová služba SkyShowtime pripravila pre svojich divákov časovo limitovanú akciu, ktorá stojí za pozornosť všetkých…

Windows raketovo zrýchli. Roky brzdil najrýchlejšie SSD disky

Autor: Peter Hodal

Windows Server dlhé roky trpel jedným paradoxom. Bežal na čoraz výkonnejšom hardvéri, no s modernými NVMe SSD diskami sa rozprával…

Gmail prejde najväčšou zmenou od vzniku. Google povolí to, čo doteraz zakazoval

Autor: Kristína Sudorová

Google konečne vypočul používateľov Google po rokoch mení jedno zo svojich najprísnejších pravidiel. Používateľom Gmailu konečne po novom umožní upraviť…

Rekord, ktorý Netflix nechcel: Stranger Things vedie neslávny rebríček

Autor: Kristína Sudorová

Stranger Things je pirátskou jednotkou roku 2025 Seriál Stranger Things sa v roku 2025 opäť zapísal do neoficiálnej histórie digitálneho…

Šok pre veľkú slovenskú firmu: Hackli ju, hrozí únik gigantického množstva dát

Autor: Kristína Sudorová

Dáta Váhostavu v rukách hackerov Slovenská stavebná spoločnosť Váhostav sa v uplynulých dňoch dostala do centra pozornosti po tom, čo…