Takzvaný Akt o digitálnych trhoch je zákon Európskej únie, ktorého cieľom je zaručiť konkurencieschopný a spravodlivý digitálny sektor. Jeho súčasťou je zákaz nekalých praktík online platforiem s najväčším podielom na trhu, stanovenie jasných práv a povinností a umožnenie komerčným používateľom, aby spotrebiteľom ponúkali väčší výber.
Európska komisia v ňom určila siedmich „strážcov prístupu“, ktorí poskytujú 24 základných platformových služieb: Alphabet (Google), Amazon, Apple, Booking, ByteDance, Meta a Microsoft. Aktu sa od roku 2023 postupne podrobili Alphabet, Apple aj Meta. Podľa najnovších informácií to vyzerá tak, že najnovšie je na rade aktuálne stále najhodnotnejšia spoločnosť na trhu, Microsoft.
Pribudne možnosť úplne odinštalovať Microsoft Store
Americký výrobca na svojom Windows Insider Blogu uverejnil článok, ktorý priniesol hneď niekoľko dôležitých informácií. Jedná sa o zmeny pravidiel v operačných systémoch Windows 10 a Windows 11, ktoré sa budú týkať používateľov nachádzajúcich sa v Európskom hospodárskom priestore. Tí budú po novom môcť z ich počítaču úplne odinštalovať Microsoft Store a používať iný obchod s aplikáciami. MS Store však bude možné spätne nainštalovať a aplikácie nainštalované prostredníctvom neho sa budú stále automaticky aktualizovať. Veľká zmena tiež prichádza v oblasti prehliadačov.

Microsoft po novom umožní používateľom už pri prvotnom spustení zariadenia zvoliť si predvolený prehliadač. Doposiaľ to bol vždy Microsoft Edge, respektíve Bing. Rovnako to platí aj v prípade vyhľadávania cez ponuku v spodnej lište.
Pokiaľ má používateľ nastavený iný prehliadač, výsledky vyhľadávania budú poskytované priamo cezeň. Nové pravidlá tiež umožňujú používateľom používať na otváranie PDF súborov akýkoľvek prehliadač, ktorý ich podporuje. Pri odinštalovaní Edge vás už ostatné aplikácie nebudú vyzývať na jeho opätovné nainštalovanie.
V nastaveniach si potom viete vami vybraný prehliadač nastaviť ako predvolený jednoduchšie a rýchlejšie ako doteraz a zároveň ho rovno aj pripnúť na spodnú lištu.
Microsoft nebol prvý ani posledný čo sa musel podriadiť
Americký gigant nie je prvou ani poslednou spoločnosťou, ktorá musela ustúpiť novému zákonu z dielne Európskej komisie. Jedno z prvých vyšetrovaní bolo namierené voči Alphabetu, ktorý komisia podozrievala z toho, že pri vyhľadávaní leteniek, hotelov alebo produktov zvýhodňuje svoje vlastné služby. Pri Apple bol problém ich systém poplatkov a striktné pravidlá pre iné obchody s aplikáciami.

V prípade spoločnosti Meta zase komisia skúmala, či bola ich politika „daj súhlas s používaním dát na účely reklamy alebo plať za používanie našich produktov“ v súlade so zákonom na ochranu osobných údajov.
Či sa to najväčším spoločnostiam páči alebo nie, Európska komisia vidí v ich konaní rozpor so všeobecne uznávanými pravidlami a má právo ich žiadať o nápravu. My ako používatelia môžeme situáciu len sledovať a poprípade držať stranu komisii. Ak je totiž úspešná, väčšinou sú výsledkom lepšie podmienky pre nás.