Európske obavy z technologickej závislosti od Číny sa presúvajú z priemyslu a telekomunikácií do prekvapivo pokojnej oblasti, ktorou je verejná doprava. Dopravné spoločnosti v Dánsku a Nórsku spustili urýchlené vyšetrovanie po tom, čo sa ukázalo, že stovky elektrických autobusov vyrobených v Číne môžu byť na diaľku deaktivované. Tento objav otvára nepríjemnú otázku, či sa závislosť Európy od čínskej technológie neobracia proti nej samej.
Skrytý prístup odhalil slabiny verejnej dopravy
V Dánsku patrí flotila autobusov Yutong do vozového parku spoločnosti Movia, ktorá zabezpečuje verejnú dopravu v hlavnom meste a vo východnej časti krajiny. Prevádzkový riaditeľ Jeppe Gaard upozornil, že vozidlá môžu prijímať aktualizácie softvéru a diagnostiku prostredníctvom internetu, čo znamená, že v teórii ich možno zastaviť na diaľku. Ako uviedol pre NBC News, takýto problém sa netýka len čínskych výrobcov, ale všetkých moderných dopravných prostriedkov vybavených online pripojením.

Ako informuje The Guardian, podobné zistenia zaznamenal aj nórsky dopravný podnik Ruter, ktorý prevádzkuje polovicu verejnej dopravy v krajine vrátane Osla. Po sérii testov vykonaných v izolovanom priestore zistil, že modely od čínskeho výrobcu Yutong majú priamy digitálny prístup k softvérovým systémom. V praxi to znamená, že výrobca dokáže k vozidlám preniknúť a teoreticky ich vyradiť z prevádzky, aj keď ich nedokáže ovládať. Holandské autobusy značky VDL, ktoré boli testované zároveň, túto funkciu nemali.
Yutong reagoval vyhlásením, že „si uvedomuje a rešpektuje verejné obavy o bezpečnosť a ochranu súkromných dát“. Spoločnosť uviedla, že všetky údaje o vozidlách pôsobiacich v Európskej únii sa uchovávajú v dátovom centre Amazon Web Services vo Frankfurte, ktoré využíva šifrovanie a prístupové kontroly. Bez súhlasu zákazníka nemá podľa vyjadrenia spoločnosti nikto oprávnenie manipulovať so systémom.
Dilema dôvery a technologickej závislosti
Dánske úrady začali skúmať, ako zamedziť prípadnému zneužitiu, pričom štátna agentúra pre civilnú ochranu potvrdila, že neeviduje žiadne reálne prípady deaktivácie autobusov. Zároveň však upozornila, že vozidlá vybavené systémami s pripojením na internet, kamerami, mikrofónmi a GPS predstavujú potenciálne slabiny, ktoré môžu byť zneužité. Agentúra uviedla, že sleduje vývoj situácie a v prípade potreby pripraví nové odporúčania pre dopravný sektor.

Podľa odborníkov ide o symptóm širšieho problému, ktorému čelí celá Európa. Kontinent je hlboko previazaný s čínskymi dodávateľmi, no čoraz viac si uvedomuje riziká, ktoré z tejto závislosti vyplývajú. Po odstránení technológií od spoločností Huawei a ZTE z mobilných sietí sa teraz pozornosť sústreďuje na dopravné systémy a elektromobilitu.
Kyberbezpečnostný analytik Ken Munro z britsko-americkej spoločnosti Pen Test Partners pripomína, že problém presahuje hranice geopolitiky. Každé vozidlo s internetovým pripojením podľa neho nesie riziko, že sa stane terčom útoku. Úplné odstránenie zraniteľnosti by podľa neho bolo možné len vtedy, ak by sa z vozidiel úplne odstránila konektivita.
Niektorí odborníci zároveň spochybňujú, že by Peking takúto zraniteľnosť vedome zneužil. Ak by sa Čína rozhodla vypnúť svoje vozidlá v zahraničí, zničila by vlastný exportný trh. Riziko však podľa Munra nemožno ignorovať, pretože „v konečnom dôsledku ide o otázku dôvery“.
