Facebook a Instagram bez reklám, ale nie zadarmo
Facebook a Instagram sú preplnené rôznymi reklamami. Práve reklamy sú hlavným zdrojom príjmov každej sociálnej siete, z tohto dôvodu sa vás platformy snažia držať online čo najdlhšie.
Aby vám mohli ukázať čo najviac reklám, na ktorých zarobia. Vy za ich používanie síce nemusíte platiť, nič, no platíte svojím časom. A niekedy aj nervami, pretože reklamy žiadúce určite nie sú.
Používatelia oboch sociálnych sietí, ktoré patria spoločnosti Meta, si už dlhší čas môžu vybrať, ako chcú svoje účty používať. Funguje to aj bez reklám, avšak má to jeden háčik – nie je to zadarmo.

Spoločnosť Meta už dávnejšie zaviedla túto novinku aj na Slovensku v súlade s legislatívou Európskej únie, stačí si aktivovať predplatené a reklamy sú fuč. Nie je to síce žiadna novinka, no niektorí čitatelia nás informovali o tom, že sa im začala zobrazovať možnosť zmeny práve teraz.
Pripomeňme si teda, o čo vlastne ide. Stále máte na výber a môžete používať socíálne siete bez reklamy, avšak az poplatok. Alebo platiť nechcete a reklám sa nezbavíte. Navyše, sociálne siete spracúvajú vaše osobné údaje, práve kvôli lepšiemu cieleniu reklamy. Ak vás napríklad zaujímajú autá, Facebook o tom vie a reklamy tomu prispôsobí.
Používateľov pri prihlásení opäť víta obrazovka s jasnou voľbou. Buď si zaplatíte predplatené vo výške 5,99 € a vaše údaje sa na reklamné účely spracovávať nebudú alebo si zvolíte bezplatný variant s personalizovanou reklamou. Toto rozhodnutie nie je trvalé. Ak chcete teraz sociálne siete používať zadarmo s reklamami a napríklad o 2 mesiace si poviete, že by ste reklamy nechceli, nastavenie sa dá zmeniť v Centre účtov.
Reakcia na novú legislatívu EÚ
Tento krok je reakciou na legislatívu Európskej únie, najmä na Digital Markets Act a ochranu osobných údajov podľa GDPR. Používatelia EÚ musia mať možnosť slobodného rozhodnutia či sú ochotní „platiť svojimi dátami“ alebo radšej siahnu po platenom modeli bez sledovania.
Toto so sebou prinieslo rozpačité reakcie verejnosti. Veď kto by chcel platiť za niečo, čo mal doteraz zadarmo? Nie, platiť naozaj nie je potrebné, jedinou novinkou je teraz možnosť zvoliť si, čo vám vyhovuje viac.

Tento krok by mohol byť predzvesťou širších zmien v digitálnom priestore, kde si stále viac a viac služieb vyžaduje jasný súhlas používateľa so spracovávaním osobných dát. Tie sú následne používané na lepšie cielenie reklamy, no nájdu sa aj prípady, kedy končia tam, kde by skončiť nemali.
Predplatné je dostupné výhradne v Európskej únii a v Európskej hospodárskej zóne (vrátane Švajčiarska), keďže regulácie na ochranu osobných údajov napríklad v USA nie sú až tak prísne ako u nás. Platiť si ho môže akýkoľvek používateľ s vekom nad 18 rokov.