Jedna z najväčších výziev, s ktorou dnešné technologické spoločnosti zápasia, je trénovanie AI modelov. Používatelia totiž chcú, aby boli nové modely stále rýchlejšie a kompetentnejšie, avšak odmietajú, aby boli trénované na ich dátach. Jedná sa tak o začarovaný kruh, s ktorým sú spojené rôzne etické aj právnické otázky.
Spoločnosti ako Google či Meta majú výhodu v tom, že základom ich platforiem je takzvaný „user generated content“(obsah vytváraný používateľmi). Až doteraz však nebolo jasné, či môžu tento obsah využiť na trénovanie svojich AI modelov, nakoľko im hrozilo, že porušia nariadenia GDPR. Meta už svoju súhlasnú pečiatku dostala.
Meta môže na trénovanie svojej umelej inteligencie používať verejne zdieľaný obsah
Americká spoločnosť Meta môže využívať verejné komentáre, príspevky a fotografie používateľov v Európskej úniina trénovanie AI modelov. Súd v Kolíne nad Rýnom tak rozhodol po tom, čo v spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko obvinila miestna agentúra na ochranu spotrebiteľov Metu z porušovania pravidiel EÚ týkajúcich sa ochrany osobných údajov. Podľa predsedu senátu Olivera Jörgensa bola však sťažnosť neopodstatnená.

Súd tiež konštatoval, že používanie dát na účely tréningu umelej inteligencie je zákonné aj bez súhlasu používateľa, pretože sa Meta použitím údajov snaží docieliť legitímny účel, ktorý nemožno dosiahnuť inými, menej zásahovými prostriedkami. Od utorka 27. mája 2025 tak môže americká spoločnosť voľne používať verejný obsah z platforiem Facebook, Instagram a WhatsApp na trénovanie svojich modelov umelej inteligencie.
Čo to pre používateľov znamená?
Meta vo svojej správe tvrdí, že dáta, ktoré zozbiera, budú použité na zlepšenie používateľskej skúsenosti, vrátane lepšieho moderovania obsahu, presnejšieho cielenia odporúčaní a zvýšenia celkovej bezpečnosti platformy. Fotky, komentáre, videá či textové príspevky budú samozrejme použité aj na trénovanie umelej inteligencie Meta AI. Tá už teraz dokáže generovať text, fotky či odpovedať používateľom na rôzne otázky.
Podľa informácií z portálu The Verge však vyplýva, že Meta plánuje použiť tieto dáta aj na komerčné účely. Jej najväčšie príjmy totiž tvorí práve reklama. Aj preto dlhodobo investuje do modelov, ktoré dokážu sami vygenerovať text, obrázky či videá. Zuckerbergovým cieľom je, aby používateľ zadal frázu „Chcem nájsť zákazníkov pre môj produkt“ a systém sa o zvyšok postará.
Práve preto potrebuje, aby jeho modely generatívnej umelej inteligencie dostali prístup k všetkým fotografiám, videám a textovým príspevkom používateľov. Do 26. mája však ešte môžete spoločnosť požiadať, aby na vašich dátach AI netrénovala, k čomu sme pripravili aj detailný návod.