Formula E predstavila monopost Gen4. V zrýchlení prekonáva Formulu 1
Elektrická séria Formula E odhalila svoju doteraz najambicióznejšiu inováciu – pretekársky špeciál Gen4. Tento nový monopost, ktorý má debutovať v sezóne 2026/2027, predstavuje evolučný skok pre elektromobilitu v motoršporte a jeho parametre útočia na samotný vrchol.

Najviac ohromujúcim údajom je zrýchlenie. Nový monopost Gen4 sa môže pochváliť akceleráciou z 0 na 100 km/h (resp. 0 – 60 míľ za hodinu) za neuveriteľných 1,8 sekundy. Týmto údajom prekonáva v akcelerácii z miesta aj súčasnú generáciu monopostov Formuly.
Kým prvá generácia Formuly E bola fanúšikmi motoršportu vnímaná skôr ako kuriozita s nedostatočnou rýchlosťou a zvukom, Gen4 má ambíciu definitívne vystúpiť z tieňa F1 a prilákať širšie publikum.
Zmena veľkosti aj rekuperácie a dva výkonnostné režimy
Nový monopost je výrazne väčší ako jeho predchodca (Gen3 Evo) a disponuje výkonom 600 kW (viac ako 815 konských síl), ktorý bude vďaka aktívnemu pohonu všetkých kolies dostupný počas celých pretekov.4

Technologickou novinkou je pokročilá aktívna aerodynamika s dvojicou režimov:
- Režim vysokého prítlaku: Bude sa využívať najmä v kvalifikácii.
- Režim nízkeho odporu (tzv. „Attack Mode“): Bude slúžiť na predbiehanie v pretekoch a umožní dosiahnuť plný výkon.
Zásadným vylepšením prešla aj rekuperácia. Systém regeneratívneho brzdenia teraz dosahuje špičkový výkon až 700 kW. Očakáva sa, že vozidlo bude schopné získať až 40 % energie potrebnej na preteky výlučne rekuperáciou pri brzdení.
„Je to oveľa viac ako len pretekárske auto. Predstavuje viac ako desať rokov pokroku, inovácií a ambícií v oblasti elektrických pretekov.“ – hovorí Jeff Dodds, CEO Formuly E.
Ako píše portál CNET, okrem výkonu kladie Formula E dôraz aj na udržateľnosť. Monopost Gen4 je údajne vyrobený zo 100 % recyklovateľných materiálov a jeho konštrukcia obsahuje najmenej 20 % recyklovaného obsahu.

Automobily teraz vstupujú do testovacej fázy s tímami Formuly E ako Porsche, Nissan, Stellantis a Jaguar. Odborníci sa zhodujú, že práve tento technologický skok a extrémne rýchlosti môžu byť momentom, ktorý pritiahne k Formule E aj skalných fanúšikov, ktorí doteraz elektrické preteky odmietali.
