Slovenské verejné financie stále nie sú v najlepšej kondícii. Eurofondy využívame minimálne, nová transakčná daň a ani zvýšenie DPH stále nestačia. Neekonomické hospodárenie s krajinou opäť otvára otázku toho, ako vybrať ešte viac peňazí. Slovensko sa teraz vracia k téme digitálnej dane, ktorá má potenciál priniesť do štátneho rozpočtu desiatky miliónov eur. Na tému upozornil portál Teraz.sk.
Desiatky miliónov ročne
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRRI), Radomíra Salitroša, by malo ísť o príjmy vo výške 30 až 100 miliónov eur ročne. Konkrétna suma by závisela od konkrétnej sadzby a aj firiem, ktorých by sa digitálna daň dotkla.
Dôvod zavedenia digitálnej dane je pomerne jednoduchý. Zatiaľ čo slovenské firmy platia dane u nás, na Slovensku, veľké digitálne platformy síce u nás zarábajú veľa peňazí, no dane tu neplatia. A to je voči našim podnikateľom nespravodlivé.
„Slovenské médiá, cestovné kancelárie alebo taxislužby platia dane doma. Ale veľké digitálne platformy ako Meta (Facebook, Instagram), Google a YouTube, TikTok, Booking, Airbnb, Uber, Bolt, Amazon, eBay, Aliexpress, Netflix, Spotify, Disney+ či cloudové služby ako Microsoft alebo Amazon Web Services na Slovensku generujú obrovské príjmy – a pritom tu dane neplatia. To je nespravodlivé voči našim podnikateľom aj voči občanom,“ uviedol Šalitroš.
Cieľom návrhu, ktorý by mal byť predstavený na koaličnej rade, je zdanenie veľkých digitálnych platforiem, ktoré pôsobia na slovenskom trhu. Digitálna daň vo svete nie je žiadnou novinkou, podobný krok už urobilo viacero krajín. Napríklad Francúzsko, Rakúsko či Taliansko.
Slovensko medzi krajinami ako Francúzsko či Taliansko
V budúcnosti má fungovať globálny rámec OECD/G20, ktorý bude túto tému riešiť, no vyššie spomínané krajiny čakať nechceli. Ak by nový zákon prešiel aj u nás, Slovensko by sa zaradilo medzi tieto krajiny, ktoré sa už dnes snažia ochrániť férovú hospodársku súťaž.

„Na konsolidáciu potrebujeme hľadať riešenia, ktoré sú férové a spravodlivé. Digitálna daň je presne takým riešením – prinesie peniaze do rozpočtu, ochráni férovú súťaž a ukáže, že aj tí najväčší hráči majú niesť svoj diel zodpovednosti,“ uzavrel Šalitroš.
Ako už býva zvykom, tento návrh má svojich zástancov, ale aj odporcov. Jedni tvrdia, že je krokom k spravodlivosti, pretože domáci podnikatelia dane platia a veľké zahraničné firmy nie. Kritici ale upozorňujú, že tieto technologické spoločnosti môžu časť navýšených nákladov preniesť na zákazníkov, čiže bežných Slovákov, ktorí ich denno-denne používajú. Mohli by prísť nejaké obmedzenia, prípadne zmena vo výške predplatného a podobne.