Digitálny výpadok paralyzoval železnice
Začiatok školského roka priniesol nepríjemné prekvapenie pre cestujúcich i železnice. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čelila rozsiahlemu výpadku svojich elektronických predajných systémov, vrátane e-shopu i mobilnej aplikácie IDeme vlakom. Tento incident sa udial práve v čase, keď je dopyt po doprave najvyšší, pretože študenti a žiaci sa vracajú do škôl a zároveň sa vracia bežný pracovný režim.
Cestujúci, ktorí sa chceli spoliehať na digitálne služby, ostali v strese. Všetky elektronické kanály jednoducho prestali fungovať a lístky nešlo kúpiť ani cez stránku, ani cez aplikáciu. Hoci užívateľská skúsenosť sľubovala rýchlosť a komfort, výpadok zmaril všetky očakávania.
Podľa viacerých našich čitateľov sa na stránke ZSSK objavilo upozornenie, ktoré znelo: ,,Vážení cestujúci, aktuálne evidujeme výpadok online predajných systémov ZSSK (e-shop a aplikácia IDeme vlakom). Lístok si môžete kúpiť bez poplatku za servis v pokladnici alebo u vlakového personálu. Ďakujeme za pochopenie.“
Namiesto jednoduchého nákupu cez internet či aplikáciu museli ľudia siahnuť po tradičných riešeniach a lístky si kúpiť na železničných staniciach v pokladniach alebo priamo u vlakového personálu. Našťastie, ZSSK počas výpadku oboznámila, že za takéto lístky nebudú účtované žiadne dodatočné servisné poplatky.

Začiatok školského roka pod tlakom
Dopravca priznal, že tento problém nebol ojedinelý. Predajný systém má totiž viac než 20 rokov, čo znižuje jeho spoľahlivosť a schopnosť odolať vysokému zaťaženiu, aké nastalo dnes 1. septembra. Keďže sa všetci študenti vracajú naspäť do školských lavíc a ide o prvý pracovný deň po prázdninách, dostal systém poriadne zabrať.
Spoločnosť však zároveň potvrdila, že pracuje na internom aj externom prešetrení príčin výpadku. Výsledkom toho by mali byť konkrétne technické a procesné opatrenia, ktoré znížia riziko opakovania podobného výpadku v budúcnosti. Zaujímavou alternatívou, ktorú ZSSK ponúkla, sú SMS lístky — pre osobné vlaky mimo Tatier je to číslo 2255 a v Tatrách 2233. Táto možnosť fungovala na tratiach so samoobslužným výpravným systémom a aspoň čiastočne kompenzovala nedostupnosť online služieb.
Dobrou správou je, že po doobedňajšom výpadku sa digitálny predaj opäť obnovil. E-shop aj mobilná aplikácia tak znova fungujú bez obmedzení. Z tohto incidentu vyplýva, že ambiciózny plán digitalizovať predajné služby môže zlyhať bez robustnej technickej podpory a pripravenosti na krízové scenáre. Ak sa digitalizácia stane skôr symbolom než funkčným štandardom, môže to oslabiť dôveru cestujúcich