Vitajte v novej dobe. Úplne tiché nadzvukové lietadlo X-59 má za sebou prvý let

Autor: Roland Tokoly Čítanie na 3 min.

Otvára novú éru nadzvukového letectva

NASA sa po rokoch príprav konečne dočkala historického momentu. Experimentálne lietadlo X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) absolvovalo svoj prvý let a otvorilo tým novú kapitolu v dejinách nadzvukového letectva. Test sa uskutočnil v Kalifornii na základni Plant 42 v Palmdale, kde prototyp vznikol v dielňach Lockheed Martin Skunk Works, legendárnom vývojovom centre, ktoré stálo za projektmi ako U-2 či SR-71 Blackbird, píše The War Zone.

X-59 má pre NASA mimoriadny význam, pretože jeho vývoj je priamym pokračovaním snahy prelomiť jednu z posledných bariér civilného nadzvukového lietania, ktorou je hlučný sonický tresk. Cieľom projektu je ukázať, že aerodynamický tvar a precízne rozloženie tlakových vĺn môžu zmeniť ohlušujúci výbuch pri prechode zvukovou bariérou na tichý „supersonický úder“, ktorý sa z povrchu Zeme bude dať sotva rozoznať.

Prvý let mal charakter skúšobnej misie v nízkej výške, približne pri rýchlosti 386 kilometrov za hodinu. NASA plánuje postupne zvyšovať rýchlosť aj výšku, až kým lietadlo nedosiahne Mach 1,4, teda asi 1 490 km/h. Tým sa začne druhá fáza testov, zameraná na overenie aerodynamiky a celkovej funkčnosti konštrukcie.

Výskum nie je na konci

Nasledovať bude tretia etapa. X-59 preletí nad viacerými mestami v USA a obyvatelia budú hodnotiť hluk. Tieto údaje môžu prispieť k opätovnému povoleniu nadzvukových letov nad pevninou.

X-59 je výsledkom projektu, ktorý sa začal už v roku 2016, no postupne sa oneskoroval pre sériu technických komplikácií. NASA pôvodne dúfala, že stroj vzlietne už v roku 2020, no vývoj sa pretiahol pre úpravy softvéru, integráciu palubných systémov a riešenie problémov so stabilitou pri vysokých rýchlostiach.

Pred prvým letom prešiel prototyp dlhými skúškami motorov, testami pojazdu a kompletnou kontrolou všetkých systémov.

Najnápadnejším prvkom lietadla je jeho extrémne dlhý a úzky nos, ktorý zaberá približne tretinu z celkovej dĺžky takmer 30 metrov. Krídla majú rozpätie len niečo vyše deväť metrov a trup je navrhnutý tak, aby rozkladal rázové vlny do viacerých menších oblastí. Kvôli pozícii kokpitu pilot nevidí pred seba a používa systém „eXternal Vision System“, ktorý zobrazuje obraz z kamier v reálnom čase.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Ste zákazníkom tohto veľkého TV operátora? Pridali 3 skvelé české stanice

Autor: Slavomír Dzuričko

Nové kanály dostupné už aj v najlacnejšom balíčku Skylink Slovenský poskytovateľ televízie Skylink oznámil rozšírenie svojej ponuky o tri české…

Je to tu: Netflix ukázal finále Stranger Things (VIDEO)

Autor: Erik Košťany

Nový trailer na finále Stranger Things Aktualizované 30. októbra 2025: Netflix priniesol nový trailer na 5. sériu Stranger Things. Ukazuje,…

Samsung aj Xiaomi sa museli skloniť pred Motorolou

Autor: Kristína Sudorová

Nový Razr očarí dizajnom aj praktickosťou Nová éra skladacích smartfónov prichádza a Motorola Razr 60 je jej dôkazom. V najnovšom…

Vitajte v novej dobe. Úplne tiché nadzvukové lietadlo X-59 má za sebou prvý let

Autor: Roland Tokoly

Otvára novú éru nadzvukového letectva NASA sa po rokoch príprav konečne dočkala historického momentu. Experimentálne lietadlo X-59 QueSST (Quiet Supersonic…

Zrušte ho, je to katastrofa. 4. séria Zaklínača je hanbou Netflixu

Autor: Erik Košťany

Reakcie divákov na 4. sériu Zaklínača 30. októbra pribudla na Netflix nová, už štvrtá séria fantasy Zaklínač. Ohľadom pokračovania panovali…

Nepotrebuje káble a má 3D LiDAR. Najmodernejšia robotická kosačka je v 230 € zľave

Autor: Peter

Black Friday je už tu a dorazil aj do svete inteligentných kosačiek. Ak ste doteraz váhali, tak práve teraz je…