Vitajte v novej dobe. Úplne tiché nadzvukové lietadlo X-59 má za sebou prvý let

Autor: Roland Tokoly Čítanie na 3 min.

Otvára novú éru nadzvukového letectva

NASA sa po rokoch príprav konečne dočkala historického momentu. Experimentálne lietadlo X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) absolvovalo svoj prvý let a otvorilo tým novú kapitolu v dejinách nadzvukového letectva. Test sa uskutočnil v Kalifornii na základni Plant 42 v Palmdale, kde prototyp vznikol v dielňach Lockheed Martin Skunk Works, legendárnom vývojovom centre, ktoré stálo za projektmi ako U-2 či SR-71 Blackbird, píše The War Zone.

X-59 má pre NASA mimoriadny význam, pretože jeho vývoj je priamym pokračovaním snahy prelomiť jednu z posledných bariér civilného nadzvukového lietania, ktorou je hlučný sonický tresk. Cieľom projektu je ukázať, že aerodynamický tvar a precízne rozloženie tlakových vĺn môžu zmeniť ohlušujúci výbuch pri prechode zvukovou bariérou na tichý „supersonický úder“, ktorý sa z povrchu Zeme bude dať sotva rozoznať.

Prvý let mal charakter skúšobnej misie v nízkej výške, približne pri rýchlosti 386 kilometrov za hodinu. NASA plánuje postupne zvyšovať rýchlosť aj výšku, až kým lietadlo nedosiahne Mach 1,4, teda asi 1 490 km/h. Tým sa začne druhá fáza testov, zameraná na overenie aerodynamiky a celkovej funkčnosti konštrukcie.

Výskum nie je na konci

Nasledovať bude tretia etapa. X-59 preletí nad viacerými mestami v USA a obyvatelia budú hodnotiť hluk. Tieto údaje môžu prispieť k opätovnému povoleniu nadzvukových letov nad pevninou.

X-59 je výsledkom projektu, ktorý sa začal už v roku 2016, no postupne sa oneskoroval pre sériu technických komplikácií. NASA pôvodne dúfala, že stroj vzlietne už v roku 2020, no vývoj sa pretiahol pre úpravy softvéru, integráciu palubných systémov a riešenie problémov so stabilitou pri vysokých rýchlostiach.

Pred prvým letom prešiel prototyp dlhými skúškami motorov, testami pojazdu a kompletnou kontrolou všetkých systémov.

Najnápadnejším prvkom lietadla je jeho extrémne dlhý a úzky nos, ktorý zaberá približne tretinu z celkovej dĺžky takmer 30 metrov. Krídla majú rozpätie len niečo vyše deväť metrov a trup je navrhnutý tak, aby rozkladal rázové vlny do viacerých menších oblastí. Kvôli pozícii kokpitu pilot nevidí pred seba a používa systém „eXternal Vision System“, ktorý zobrazuje obraz z kamier v reálnom čase.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Samsung prináša na Slovensko revolúciu v odomykaní a štartovaní auta

Autor: Peter

Vodiči vybraných vozidiel získajú v aplikácii Samsung Wallet intuitívny a bezpečný prístup k svojim vozidlám prostredníctvom jednoduchého používateľského rozhrania. Majitelia…

Slováci zariadenia tejto značky kupovali na tisíce, teraz zbankrotovala

Autor: Kristína Sudorová

iRobot vyhlásil bankrot Aktualizované 15.12.2025: iRobot, americký výrobca ikonických robotických vysávačov Roomba, v nedeľu 14. decembra 2025 podal žiadosť o…

Svet neverí vlastným očiam. Slávneho hollywoodskeho herca s manželkou brutálne zavraždili

Autor: Erik Košťany

Rob Reiner bol zavraždený Svet zasiahla ďalšia neštastná správa z umeleckého sveta, no tentokrát ide o ešte hrozivejšiu novinku. Režisér,…

Končia lacné balíky z Číny. Slovákov čaká „nové clo“

Autor: Slavomír Dzuričko

Zmena pravidiel zásielok z tretích krajín Európska únia sa pripravuje na zásadnú zmenu v oblasti lacných zásielok z tretích krajín.…

Nový záhadný sci-fi seriál ohúril svet. Ľudia sa ho nevedia nabažiť

Autor: Erik Košťany

Pluribus je úplnou jednotkou Apple TV Aktualizované 15. decembra 2025: Prvý novembrový týždeň ovládol streamovaciu službu Apple TV nový hit.…

Neuveríte, čo prišlo na sklad Alzy. Revolučné produkty majú astronomickú cenu

Autor: Slavomír Dzuričko

Na Alze si ich môžete kúpiť aj na Slovensku To, čo ešte nedávno patrilo výhradne do laboratórií a výskumných centier,…