Revolúcia v doručovaní
Listinné zásielky a balíky adresované na magistrát mesta Bratislava bude od júla doručovať autonómny pozemný dron s názvom MAIKA. Autonómny pozemný dron sa bude pohybovať medzi ľuďmi a doručovať balíky. Projekt autonómneho doručovania je na Slovensku relatívne vzácnou spoluprácou medzi súkromným, verejným a akademickým sektorom.
Ministerstvo dopravy SR, Slovenská akadémia vied, Slovenská pošta, hlavné mesto Bratislava a ich technologický partner DiusAi, za ktorým stojí Patrik Tkáč, podpísali memorandum o porozumení, ktorým zoficiálnili iniciatívu ELEVATE. Jej nosnou myšlienkou je vytvoriť funkčný ekosystém, ktorý prepojí verejnú správu, samosprávy, podnikateľské prostredie a akadémiu, zabezpečí jednoduchšie testovanie autonómnych technológií, podporí slovenských inovátorov a prispeje ku kvalitnejšiemu životu v mestách.

Projekt ELEVATE
ELEVATE je to platforma, ktorá má ambíciu zmeniť Slovensko na krajinu, kde sa moderné technológie nielen testujú, ale aj aplikujú pre zlepšenie života ľudí. Či už ide o ekologickejšiu individuálnu aj verejnú dopravu, doručovanie, záchranné operácie v horských oblastiach, ale aj automatizované služby verejnej správy, inteligentné monitorovanie dopravy a ovzdušia, či prediktívne systémy pre zvládanie krízových situácií.
Projekt má ambíciu podporiť rozvoj šikovných riešení “Made in Slovakia” a pritiahnuť na Slovensko špičkových vývojárov, mladých vedcov a investorov. Bratislava a Slovensko by sa tak mohli zaradiť medzi európske centrá umelej inteligencie, vrátane inovatívnej autonómnej mobility. Patrik Tkáč by chcel napríklad začať využívať drony na záchranné práce vo Vysokých Tatrách.
Správna legislatíva je základ
Napriek novele leteckého zákona v roku 2025, ktorá otvorila pilotné možnosti operácií mimo dohľadu (BVLOS) pre špecifické účely, zostáva nasadenie autonómnych dronov v reálnej prevádzke limitované. Ich príčina bude skúmaná v kontrolovaných i reálnych podmienkach.
Podobne chýbajú jasné pravidlá týkajúce sa zodpovednosti v prípade kolízií autonómnych vozidiel s majetkom alebo ľuďmi. Nevyhnutné je tiež zavedenie jednotnej evidencie a schvaľovanie autonómnych systémov, ich integrácia do dopravného priestoru, riešenie ochrany osobných údajov a etických otázok spojených s automatizovaným rozhodovaním bez toho, aby prílišná regulácia brzdila zavádzanie a vývoj moderných dopravných prostriedkov.
Súčasťou práce zainteresovaných strán je aj pilotné testovania autonómnych vozidiel a dronov na kontrolovaných polygónoch i v reálnej doprave v Bratislave, Košiciach a vo Vysokých Tatrách.
DiusAI ako technologický partner projektu
Technologickým lídrom projektu je slovenská platforma DiusAi, ktorá zabezpečuje vývoj autonómnych systémov a zároveň investuje do testovania a infraštruktúry. V prvej fáze bude projekt finančne podporený práve Patrikom Tkáčom a jeho spoločnosťou DiusAi. DiusAi už v minulosti finančne podporil napríklad vývoj slovenského jazykového modelu umelej inteligencie v Slovenskej akadémii vied.
Autonómny pozemný dron od TwinswHeel
Slovenská pošta sa do projektu zapojí v spolupráci s hlavným mestom Bratislava a v mestskej časti Staré Mesto bude testovať autonómne robotické vozidlo TwinswHeel, vyrábané vo francúzskom Toulouse. Je určené na doručovanie zásielok s celkovým objemom až 150 kg. Rovnaké autonómne vozidlo už používa aj pošta v Slovinsku. Slovenská pošta si bude vozidlo od TwinswHeel prenajímať. 8-mesačný prenájom bude stáť 28 000 €.
Na projekt autonómneho doručovania zásielok v Bratislave by malo v Q3 nadviazať testovanie autonómnych dronov zamerané na vyhľadávanie a záchranu osôb v horskom prostredí. Záverečná správa, ktorá zhodnotí výsledky testovaní a prinesie odporúčania pre legislatívne zmeny, bude dokončená a odovzdaná v prvom kvartáli 2026.