Elektrické kolobežky sú ekologický, no najmä dostupným dopravným prostriedkom, ktorí si za posledné roky obľúbilo nespočetné množstvo Slovákov. Na našom trhu sa však postupne začali objavovať aj kolobežky, ktoré svojimi parametrami konkurovali benzínovým skútrom a jazdiť na nich mohol v podstate ktokoľvek. Väčšina dnes používaných elektrických kolobežiek má rýchlosť elektronicky obmedzenú na 25 km/h. Niektoré modely však dokážu ísť aj viac ako 80 km/h. A práve na tie si Ministerstvo vnútra najnovšie posvietilo.
Štát plánuje zakázať kolobežky s rýchlosťou nad 25 km/h
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky vo svojej najnovšej tlačovej správe avizovalo, že plánuje hneď niekoľko zmien v rámci fungovania a pravidiel cestnej premávky. Jednou z nich je aj zákaz elektrických kolobežiek so sedadlom a rýchlosťou nad 25 km/h. V prípade porušenia týchto požiadaviek, by sa čin klasifikoval ako závažný priestupok.

V súbežnosti by sa tiež malo zrušiť obmedzenie používania elektrických kolobežiek osobami nad 15 rokov. Ak ste teda chceli svojmu dospievajúcemu dieťatu kúpiť elektrickú kolobežku napríklad na dochádzanie do školy alebo na krúžky, po novom by s tým nemal byť žiadny legislatívny problém. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti ako majú cyklisti.
Minister vnútra argumentuje ochranou života a zdravia
Podľa dát Ministerstva vnútra SR došlo v roku 2024 na cestách k 11 451 dopravným nehodám, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov, respektíve vodičov elektrických kolobežiek. Pod vplyvom alkoholu bolo zavinených 1 276 dopravných nehôd.

„Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom.
Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky — od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po kontroly a sankcie,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Ak novela prejde vládou a parlamentom, spomínané zmeny začnú platiť od 1. decembra 2025.