Prémiová značka si chce zachovať vlastnú digitálnu identitu
Automobilka BMW patrí už dlhé roky medzi technologických lídrov v oblasti integrácie softvéru do vozidiel. Bola prvou značkou, ktorá priniesla bezdrôtový Apple CarPlay a taktiež medzi prvými podporila funkciu CarKey. Vďaka nej si môžete auto pohodlne odomknúť či naštartovať cez iPhone alebo Apple Watch.
Niet preto divu, že keď Apple predstavil novú generáciu CarPlay, takzvaný CarPlay Ultra, mnohí predpokladali, že BMW bude medzi prvými, ktorí ho implementujú. Dôvodov na takéto domnienky je totiž hneď niekoľko, no predpoklady sa nenaplnili a realita je v skutočnosti úplne iná.
BMW totiž oficiálne potvrdilo, že CarPlay Ultra neplánuje integrovať do svojich vozidiel. Tento krok prekvapil odbornú verejnosť, pretože doterajšia spolupráca medzi týmito dvoma gigantmi bola veľmi úzka. Napríklad pri oficiálnom predstavení CarPlay Ultra na WWDC 2022 použili práve interiér BMW triedy 5 ako referenčný príklad. Napriek tomu sa dnes situácia mení a BMW sa rozhodlo ísť vlastnou cestou. O téme informoval portál BMWBLOG.
Dlhoročné partnerstvo s Apple sa končí
Čo vlastne CarPlay Ultra prináša? Ide o výrazne vylepšený systém, ktorý má ambíciu ovládnuť celý interiér vozidla. Zatiaľ čo klasický CarPlay zobrazuje len aplikácie z iPhonu na stredovej obrazovke, CarPlay Ultra zasahuje aj do prístrojovej dosky za volantom, head-up displeja a dokonca do systémov ako klimatizácia, jazdné režimy, palubný počítač či ovládanie médií.

Všetko sa pritom nesie v typickom Apple dizajne, ktorý používateľom iOS zariadení poskytuje známe prostredie. Systém podporuje dotykové ovládanie, tlačidlá aj hlasovú asistentku Siri, a zároveň umožňuje prispôsobenie widgetov podľa preferencií vodiča. CarPlay Ultra teda predstavuje jednu výhodu za druhou. Prečo sa teda rozhodla renomovaná nemecká automobilka od nich odpútať?
Odpoveď je síce jednoduchá, no veľavravná. Identita. Aj keď CarPlay Ultra vyzerá na papieri ako ideálne riešenie, nie všetci výrobcovia sú z neho nadšení. Hlavným problémom je to, že Apple by mal výrazný vplyv na vizuálnu aj funkčnú stránku rozhrania vozidla. To je pre prémiové značky ako BMW jednoducho neprijateľné
Automobilky takéhoto rázu totiž investujú obrovské prostriedky do vývoja vlastných systémov a dizajnov, cez ktoré komunikujú svoju značku a odlišujú sa od konkurencie. Jedná sa o istý spôsob prezentácie a reklamy. Odovzdať túto kontrolu Apple by znamenalo zrieknuť sa časti svojej identity, na ktorej si tak veľmi zakladajú.
BMW to vyriešilo po svojom
BMW preto vsádza na vlastné riešenie s názvom iDrive X, ktoré má debutovať koncom roka 2025 v modeli iX3. Tento systém plánujú postaviť na novej digitálnej platforme s dôrazom na inteligentné ovládanie, prispôsobenie používateľovi a špeciálny Panoramic Display. Jedná sa o premietací systém, prostredníctvom ktorého sa budú informácie premietať priamo na čelné sklo.

Cieľom je poskytnúť plnohodnotnú alternatívu ku CarPlay Ultra, no s tým rozdielom, že celá funkcionalita ostáva pod kontrolou automobilky. BMW však nie je v tomto postoji ani zďaleka osamotené. Rovnako sa ku CarPlay Ultra postavili aj ďalší výrobcovia ako Mercedes-Benz, Volvo, Polestar či Renault. Všetci zdôrazňujú potrebu zachovať kontrolu nad používateľským rozhraním, dátami a vývojovým smerovaním
Na druhej strane však existujú značky, ktoré sa rozhodli CarPlay Ultra integrovať. Napríklad Aston Martin, Porsche, Hyundai, Kia, Ford a ďalší. Niektoré z nich túto novinku už zaviedli do prvých modelov, iné ju zas plánujú nasadiť v blízkej budúcnosti.
Je teda zrejmé, že automobilový priemysel sa čoraz viac delí na dva tábory. Na tých, ktorí vítajú hlbšiu integráciu s technologickými gigantmi a na tých, ktorí chcú svoje systémy držať pevne vo vlastných rukách. Rozhodnutie BMW môže na prvý pohľad pôsobiť ako krok späť, no z hľadiska stratégie značky je úplne pochopiteľné. V čase, keď softvér hrá čoraz dôležitejšiu úlohu v zážitku z jazdy, je úplne legitímne, že si automobilky chcú budovať a chrániť vlastnú digitálnu identitu.