Pomaly sa nám blíži koniec roka a je čas bilancovať. Poďme sa pozrieť na to, ako to vyzerá s porovnaním operačného systému iOS a Android, ktorému z nich sa lepšie darí v konkrétnych krajinách. Nie je žiadnym prekvapením, že globálne stále vyhráva Android v pomere 65:35 percent.
Android smartfónov je obrovské množstvo a zastrešujú absolútne všetky cenové kategórie, takže je celkom logické, že ich vo svete bude viac. Existujú ale aj výnimky a značné rozdiely. Dáta pochádzajú z Cloudflare. Ten pri zostavovaní štatistík vychádza z vlastných dát, v roku 2025 sa postaral takmer o štvrtinu všetkej internetovej prevádzky sveta. Pri vytvorení týchto štatistík bolo tiež potrebné rozlíšiť reálnych používateľov od botov. To sa nakoniec podarilo a my si môžeme pozrieť detailné štatistiky toho, ako sa systémom darí v jednotlivých krajinách.
iOS kráľom v Severnej Amerike a vyspelej Európe
Začnime teda tým, čo bolo každému jasné. V USA, ale aj v Kanade, vedie operačný systém iOS s 56-percentným podielom. Najviac sa Applu ale darí v Európe, konkrétne vo vyspelých severských krajinách. Dominanciu má v Nórsku, Švédsku aj v Dánsku, pridáva sa k nim aj Veľká Británia či Švajčiarsko. Pre Fínsko to ale neplatí, v krajine tísicich jazier vedie Android. Pri pohľade na mapu sveta zaujme aj vedenie iOS v Mongolsku (52 %) či v Japonsku (57 %).

V menej vyspelých krajinách jednoznačne boduje Android, a to vďaka ponuke cenovo dostupných modelov. Napríklad na Papui-Novej Guinei má 97 %, v Sudáne a Malawi 96 percent. V Indii, najľudnatejšej krajine sveta, tiež výrazne vedie Android (90 %).
Na Slovensku stále vedie Android
Poďme ale späť do Európy. Na Slovensku je jasnou jednotkou Android s podielom 73 percent. U našich susedov je to podobné. Maďarsko 72 %, Česká republika 68 %, Poľsko 75 percent. Nie je to síce úplne pravidlom, no dáta ukazujú, že čím je krajina ekonomicky vyspelejšia, tým viac ľudí v nej používa iPhony. Jednoducho si ich môžu dovoliť. Na Balkáne jasne vedie Android, no napríklad v takom Albánsku je to presne na polovicu s iOS.

Hoci sa rozdiely medzi jednotlivými regiónmi aj ekonomikami zdajú byť veľké, v konečnom dôsledku ide o prirodzený dôsledok odlišných priorít používateľov. iOS zostáva symbolom prémiového segmentu a lojálnej zákazníckej základne, zatiaľ čo Android víťazí univerzálnosťou, dostupnosťou a rozmanitosťou značiek. Rok 2025 tak potvrdzuje dlhodobý trend – svet mobilných operačných systémov je rozdelený pomerne jasne a ich rivalita bude aj naďalej jednou z najzaujímavejších kapitol technologického sveta.
