Podvodníci sa neustále snažia vymyslieť spôsob, ako vás okradnúť. Môžu sa vydávať za vojaka hľadajúceho lásku, personalistu s neodolateľnou ponukou, falošného kuriéra a podobne. V takýchto situáciách je najdôležitejšie zachovať si kritické myslenie a zostať ostražitý. A práve na toto sa zameriava operátor O2 vo svojej najnovšej edukačnej kampani. Informoval o nej prostredníctvom tlačovej správy.
Online podvody sú veľkým problémom aj na Slovensku
Online podvody denne ohrozujú tisíce Slovákov, ktorí môžu prísť o peniaze alebo svoje citlivé údaje. Mobilné a online podvody patria podľa štatistík medzi najvýnosnejšie kriminálne aktivity v Európe aj vo svete. Rovnako je to aj na Slovensku. Od roku 2021 doteraz bolo u nás zaznamenaných 786 skutkov s celkovou škodou presahujúcou 7,5 milióna eur. Priemerná škoda bola takmer 9 600 eur.

V poslednom období sa darí takzvanému „family scam,“ pri ktorom sa podvodník vydáva za vnuka alebo tvrdí, že vnuk potrebuje naliehavú pomoc. Druhým najčastejším bolo zneužitie autority, konkrétne vydávanie sa za policajta. Podvodníci cielia všeobecne na ľudí rôzneho veku, no najčastejšie sa im to podarí pri senioroch.
O2 blokuje hrozby, ani o tom neviete
O2 už dnes podniká rozsiahle kroky na technickú ochranu zákazníkov priamo v sieti. Väčšinu hrozieb vedia operátori odfiltrovať bez vplyvu na zákazníka, no sú aj náročnejšie prípady. Zatiaľ čo kedysi podvodníci volali z exotických čísel, dnes sa vám na telefóne pokojne zobrazí aj slovenské. Ide o metódu takzvaného spoofingu.
„Operátori nepoznajú obsah komunikácie, ktorú si zákazníci vymieňajú. Zjednodušene povedané, neodpočúvajú volania zákazníkov a nečítajú obsah SMS správ. Preto je pre nich veľmi náročné vyhodnotiť, ktoré volanie je korektné a ktoré realizujú podvodníci. Platí zásada, že nemôžeme zablokovať žiaden korektný hovor, ktorý realizujú naši zákazníci,“ hovorí technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák.
O2 navyše zákazníkom ponúka službu O2 Security, ktorá chráni pred podvodnými stránkami a vírusmi, ak je telefón pripojený na mobilných dátach v ich sieti. Služba už zablokovala takmer 2,1 milióna hrozieb.
Sofitsikované podvody využívajúce AI
Umelá inteligencia síce výrazne pomáha digitalizácii procesov, ale zásadne mení aj charakter podvodov. Už teraz dokáže generovať obsah vo veľkom rozsahu a kvalite, ktorá pôsobí uveriteľne. Nástroje dokážu napodobniť hlas konkrétnej osoby, vytvoriť vizuálne aj textové podvody v slovenčine a bez chýb.
„Hoci stále platí, že veľké jazykové modely aj generátory reči najlepšie fungujú pre angličtinu, mnohé z nich už obstojne zvládnu aj slovenčinu. Aktuálne výskumy pritom ukazujú, že ľudia vo všeobecnosti majú problém rozpoznať, či ide o skutočný alebo AI generovaný obsah. V prípade reči sa úspešnosť pohybuje okolo 60 %; najťažšie rozpoznateľné sú text a obrázky (obe okolo 50 %). Výskumy však zároveň ukazujú, že schopnosť ľudí správne rozlíšiť AI generovaný obsah sa zvyšuje pomocou tréningu,“ upresňuje Róbert Móro z Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií (KInIT).

Medzi najčastejšie využívané techniky patrí klonovanie hlasu, deepfake videá či obrázky a texty, ktoré dokáže AI tvoriť takmer bezchybne. Napriek tomu existujú znaky, ktoré môžu pomôcť detegovať, či ide o obsah vytvorený umelou inteligenciou.
„V budúcnosti môžu pribúdať personalizované útoky, pri ktorých podvodníci využijú údaje z verejných statusov na sociálnych sieťach alebo správy získané phishingom na „personalizáciu“ obsahu.
Týmto spôsobom dokážu vytvoriť odpovede napodobňujúce váš štýl vyjadrovania a pôsobiť ešte uveriteľnejšie. Čoraz častejšie sa môžu objavovať aj podvody využívajúce AI modely, ktoré dokážu viesť autonómne konverzácie v chate či telefonáte alebo v reálnom čase meniť tvár vo videu (tzv. face swap),“ dodáva odborník na umelú inteligenciu Róbert Móro.
To, či človek naletí na podvod, nezávisí od veku, vzdelania či iných demografických znakov. Rozhoduje hlavne to, aké je jeho aktuálne rozpoloženie a ako sa rozhoduje. Podvodníci to veľmi dobre vedia a cielene pracujú s emóciami obete, takže ju dokážu zmanipulovať.
Otázka za milión
O2 si uvedomuje, že popri technickej ochrane je dôležitá aj edukácia a prevencia, a preto spúšťa kampaň „Otázka za milión.“ Kampaň je postavená na jednoduchom, ale účinnom triku pri jednom z najrozšírenejších podvodov – keď sa niekto vydáva za vášho blízkeho. Otázkou za milión je osobná otázka, na ktorú odpoveď poznáte len vy a vaši najbližší. Vďaka nej si rýchlo overíte, že na druhej strane je človek, ktorý by tam naozaj mal byť.

„Útočníci dnes dokážu zavolať či poslať hlasovú správu s imitáciou hlasu a jazykového prejavu, dokonca sa môžu dostať priamo do vašej spoločnej konverzácie. Na dohodnutú otázku, na ktorú pozná odpoveď iba konkrétna osoba, však reagovať nedokážu a práve vtedy máte jasný signál, že ide o pokus o podvod,“ hovorí Lucia Petrášová, riaditeľka úseku značky a komunikácie O2.
Ako sa chrániť pred mobilnými podvodmi
- Zvýšte opatrnosť a prerušte konverzáciu (zložte, zavolajte späť na oficiálne číslo inštitúcie a podobne)
- Pripravte si „otázku za milión“
- Nezdieľajte PIN kódy, heslá, prístup do bankovníctva ani iné citlivé údaje
- Neklikajte na podozrivé odkazy a neotvárajte neznáme prílohy
- Všímajte si jazyk, gramatiku a logiku správy