PS5 Pro opäť o krok vpred
Majitelia konzoly PlayStation 5 Pro, tešte sa! Spoločnosť Sony totiž potvrdila, že v roku 2026 príde pre PS5 Pro zásadná softvérová aktualizácia. Tá má podľa všetkého potenciál posunúť kvalitu obrazu a výkon na úplne novú úroveň. Cieľom je nahradiť súčasnú technológiu PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) novým super‑rozdielovým upscalingom, ktorý Sony vyvinul v spolupráci s AMD.
Podľa vedúceho architekta PS5 Marka Cernyho je novinka niečo ako náhrada za PSSR, ktorú bude možno implementovať pomerne jednoducho. Táto technológia však bude bude k dispozícii výhradne pre PS5 Pro. Dôvod je pritom veľmi prozaický – základná verzia PlayStation 5 totiž nedisponuje dostatočným hardvérom, ktorý by spĺňal náročné požiadavky.
Za týmto vylepšením stojí spoločná iniciatíva nazvaná „Project Amethyst“, ktorú ešte v roku 2023 spustil Sony spoločne s AMD. Jej zámerom je vývoj pokročilej super-rezolučnej technológie založenej na neurónových sieťach a strojovom učení. Výsledky sa nakoniec uplatnia na vylepšenie hernej grafiky v reálnom čase.
Prvotné prognózy naznačovali vývoj trvajúci niekoľko rokov. Podľa Cernyho však vývoj dosiahol prekvapivo veľmi rýchli pokrok. Trval iba okolo osem až deväť mesiacov.

Spolupráca nadovšetko
AMD sa do projektu silno zapojilo, čo malo za následok, že bol softvér pre PS5 Pro (interné meno „APSR“) pripravený za necelý rok. To je na takúto technológiu veľmi rýchle tempo. Čas na vývoj pritom zahŕňal návrh architektúry upscalingu, tréning neurónovej siete na herných dátach, testovanie s tímom kvality aj optimalizáciu pre hardvér PS5 Pro.
Jedným z ovplyvnených prvkov spolupráce Sony a AMD bol dôraz na vývoj QA procesu, teda procesu zabezpečovania kvality. AMD pritlačilo na Sony, aby vytvorili tím špecializovaný na hodnotenie výkonnostných rozdielov. Cerny otvorene priznal, že podobný prístup bol pre Sony nový, ale stal sa kľúčovým pre úspešné výsledky.
Nová technológia upscalingu
V praxi sa výsledky projektu prejavili vo vydaní AMD FSR 4 pre RDNA 4 GPU (napríklad Radeon RX 9070). Jedná sa o technológiu na zvýšenie rozlíšenia, pričom šetrí výkon a zachováva kvalitu obrazu. Práve toto riešenie adaptovali pre konzolu a sprístupnili pre PS5 Pro v plnej miere.
Mark Cerny potvrdil, že FSR 4 je výsledkom spoločného vývoja AMD a Sony v rámci projektu Amethyst. Vyskúšať si ho pritom budeme môcť už čoskoro. FSR 4 má totiž nahradiť doterajší PSSR v hrách už od roku 2026.

PS5 Pro disponuje výkonným AI akcelerátorom, vďaka čomu dokáže zvládnuť takýto sofistikovaný upscaling. Vývojári by sa takisto nemali zapotiť – implementácia FSR 4 sa bude niesť v znamení minimálnej námahy s integráciou. Napriek tomu bude treba optimalizovať každý titul samostatne, aby využil nové možnosti hardvéru PS5 Pro.
„Naším cieľom je mať niečo veľmi podobné upscaleru FSR 4 dostupné na PS5 Pro pre tituly vydané v roku 2026 ako ďalší vývojový krok PSSR; malo by to používať rovnaké vstupy a produkovať v podstate rovnaké výstupy,“ vysvetľuje Cerny.
FSR 4 so širokým uplatnením
Obe spoločnosti majú užasnú správu. Mark Cerny aj samotné AMD uviedli, že FSR 4 nie je exkluzívny pre PlayStation, ale ide o otvorenú technológiu, ktorá má mať široké využitie naprieč platformami, teda aj na PC, v cloude a iných zariadeniach. Presný dátum príchodu FSR 4 na počítače zatiaľ nie je známy, no očakáva sa, že by k tomu mohlo dôjsť už v priebehu tohto roka.
Cerny uviedol: „Dlhodobým cieľom je spoločne vytvoriť ideálnejšiu hardvérovú architektúru pre strojové učenie – niečo, čo bude schopné spracovávať neurónové siete potrebné pre hernú grafiku vo vysokej rýchlosti.“
NVIDIA je takisto veľkým hráčom na trhu v tejto oblasti. Avšak na rozdiel od NVIDIA DLSS, ktoré funguje len s grafickými kartami RTX, FSR 4 zostáva otvoreným štandardom. To znamená, že si ho môžu užívať aj hráči, ktorí nemajú špičkové karty, čo z neho robí dôležitú technológiu najmä pre širšiu komunitu.
Spolupráca Sony a AMD priniesla prostredníctvom projektu Amethyst FSR 4 pre PS5 Pro, pričom sa jedné o plnohodnotnú, nie zredukovanú verziu, dostupnú bezplatne pre majiteľov konzoly v roku 2026. Celý projekt dokazuje, že konzolový a PC svet môžu spoločne profitovať z vývoja strojového učenia a upscalingu. Pri očakávaní PS6 a budúcich generácií hier ide o silný signál, že investícia do PS5 Pro má aj po roku 2025 nejaký zmysel.