Nástroje umelej inteligencie dnes disponujú obrovskými databázami informácií, ktoré do nich výskumníci nahrávajú za účelom skvalitnenia ich výstupov. V spojení so supervýkonnými technológiami, ktoré ich poháňajú, tak dokážu v priebehu niekoľkých milisekúnd vykonať taký počet operácií, ktoré by človeku trvali hodiny až roky.
Aj preto je AI často využívaná ako pomocník pri výskumoch alebo práci s dátami. Jej potenciál si však už dávno neuvedomujú len jednotlivci, ktorí si vďaka nej dokážu zrýchliť svoju prácu. Najnovšie sa ju rozhodla vo svoj prospech využiť americká letecká spoločnosť Delta Air Lines. Výsledok ich snahy však zákazníkov rozhodne nepoteší.
Kde je cenový strop pre vašu vytúženú letenku?
Prezident spoločnosti Delta Air Lines Edward Hauenstein Bastian oznámil investorom, že aktuálne v rámci spoločnosti testujú nový nástroj umelej inteligencie, ktorý by im mal priniesť dáta o tom, aká je maximálna cena, ktorú je zákazník ochotný zaplatiť za letenku. Informoval o tom technologický portál The Verge. Technológiu poskytla spoločnosti izraelská softvérová spoločnosť Fetcherr, ktorá aktuálne spolupracuje aj s Virgin Atlantic, Azul, WestJet a Viva Aerobus.

Umelá inteligencia v tomto prípade funguje ako analytik, ktorý vyhodnocuje údaje ako história zakúpených leteniek, počasie, dopyt po destinácii, profil cestujúceho, a dokonca aj to, z akého zariadenia letenku kupuje. Môže sa teda stať, že bude mať inú cenu na Android smartfóne a inú napríklad na iPhone. Na základe všetkých vyššie spomínaných údajov následne dynamicky upravuje cenu letenky a hľadá najvyšší cenový strop.
Prvé výsledky z testovania sú údajne veľmi pozitívne
Hauenstein neprezradil presné čísla, ktoré by hovorili v prospech nového AI nástroja. „Chcem povedať, že môžeme podať správu o tom, aké sú skutočné čísla, ale tieto modely musíte trénovať najviac ako sa dá, a musíte im dať viacero príležitostí, aby poskytli rôzne výsledky,“ vyjadril sa.
Delta’s CEO just got caught bragging about using AI to find your pain point — meaning they’ll squeeze you for every penny.
This isn’t fair pricing or competitive pricing. It’s predatory pricing.
I won’t let them get away with this.
— Ruben Gallego (@RubenGallego) July 15, 2025
Dodal však, že nástroj aktuálne ovplyvňuje 3 % všetkých nákupov tamojších leteniek a do konca roka je ich cieľ zdvihnúť toto číslo na 20 %. „Nástroj sa nám veľmi páči a pokračujeme v jeho zavádzaní, ale dáme si načas a uistíme sa, že proces nasadzovania bude úspešný, namiesto toho, aby sme sa ho snažili urýchliť a riskovali, že sa v ňom objavia neželané odpovede,“ doplnil.
Nie je žiadnym tajomstvom, že letecké spoločnosti manipulovali s cenami leteniek na základe rôznych faktorov aj doteraz. AI by však mohla tento proces zefektívniť do takej miery, že čoskoro zákazníci nebudú platiť za letenky toľko, koľko by chceli, ale koľko budú schopní zaplatiť. Senátor Ruben Gallego to nazýva „predátorskou cenotvorbou“. Vzhľadom na to, s akou radosťou sa o úspechu tohto nástroja prezident Delta Air Lines vyjadruje, asi nebude ďaleko od pravdy.