Robotaxíky už čoskoro aj v Európe
Spoločnosť Waymo, dcérska firma konglomerátu Alphabet, oznámila, že už v roku 2026 plánuje spustiť svoje robotaxi služby v Európe, pričom prvým cieľom má byť Londýn. Podľa oficiálneho blogu firmy je cieľom uviesť plne autonómne vozidlá „bez vodiča za volantom“ do prevádzkovo-komerčnej služby v britskej metropole.
Londýn sa tak pridá k mestám ako Phoenix, San Francisco, Los Angeles či Austin, kde Waymo svoje služby už dlhšie testuje a ponúka ich aj verejnosti. Ide o historický krok nielen pre firmu samotnú, ale aj pre európsku mestskú mobilitu.
Londýn nebol vybraný náhodou. Ide o jedno z technologicky najvyspelejších miest sveta, s hustou dopravou a zložitou infraštruktúrou, ktorá predstavuje pre autonómne systémy obrovskú výzvu. Práve preto je pre Waymo ideálnym testovacím prostredím. Britská vláda zároveň pripravuje legislatívu, ktorá umožní spustenie pilotných projektov autonómnych dopravných služieb už od roku 2026.
Tento legislatívny rámec, ktorý vstúpi do platnosti v roku 2027, by mal zjednodušiť proces testovania, prevádzky aj určovanie zodpovednosti pri nehodách. Londýn by tak mohol byť prvým mestom v Európe, kde sa autonómne vozidlá stanú súčasťou bežného dopravného systému.

Podľa portálu TechRadar bude spustenie v Londýne znamenať najprv nasadenie áut s prítomným bezpečnostným vodičom za volantom, pričom následne sa má prejsť na plne autonómny režim. Vozidlá budú elektrické, konkrétne modely značky Jaguar I‑PACE vybavené systémom Waymo.
Americký priekopník autonómnych jázd
Waymo sa v posledných rokoch stalo svetovým lídrom v oblasti autonómneho riadenia. Jeho vozidlá v Spojených štátoch najazdili už stovky miliónov kilometrov, pričom väčšinu z nich absolvovali bez zásahu vodiča. Firma tvrdí, že podľa interných štatistík má jej systém nižší počet nehôd ako pri bežných ľudských vodičoch.
Zároveň však čelí otázkam ohľadom bezpečnosti a transparentnosti po tom, čo americké úrady nedávno otvorili vyšetrovanie jedného incidentu, keď autonómne vozidlo Waymo nereagovalo správne pri zastavenom školskom autobuse. Tento prípad ukazuje, že hoci technológia napreduje rýchlo, stále existujú situácie, ktoré autonómne systémy nedokážu vyriešiť so stopercentnou istotou.

Ďalej sa objavili prípady nárazu do nezvyčajných prekážok. Napríklad vozidlo narazilo do telefónneho stĺpu v arizonskom Phoenixe, čo viedlo k dobrovoľnému softvérovému spätnému volaniu (recall). Tieto incidenty síce neznamenajú podľa amerického štandardu systematickú nebezpečnosť, napriek tomu však pôsobia ako dôrazné pripomienky, že nasadenie autonómnej prevádzky v novom regióne, akým je Európa, si bude vyžadovať maximálnu dôkladnosť. A bez chýb sa to rozhodne nezaobíde.
Kde inde možno robotaxíky stretnúť?
Vstup Waymo do európskeho robotaxi sektora nie je jediný. Európske trhy sa totiž pripravujú aj na ďalších účastníkov. Napríklad firma Baidu v spolupráci s Lyft plánuje nasadenie robotaxi v Nemecku aj v Spojenom kráľovstve od roku 2026. Waymo zatiaľ konkrétne neoznámilo spustenie v Nemecku, je zrejmé, že konkurencia v Európe rastie a trh sa začína meniť.
Z pohľadu používateľa to znamená, že o niekoľko rokov by mohla byť bežnou súčasťou mesta jazda taxíkom, ktorý nemá vodiča. Stačí len jednoducho použiť aplikáciu. Pre Londýn a Spojené kráľovstvo to znamená výrazný posun v každodennej doprave, možnosť znížiť počet nehôd či sprístupniť mobilitu.
Okrem toho je to aj spôsob, ako znížiť emisie vďaka elektrickým vozidlám. Na druhej strane využitie takejto služby bude závisieť od dôvery verejnosti, legislatívneho schválenia a vhodnej infraštruktúry.