Tesla mení smer s čipom od Samsungu
Elon Musk v nedávnom vyjadrení priznal, že Tesla narazila na technologický strop. Podľa neho súčasný hardvér, konkrétne platforma AI4, už nepostačuje na to, aby automobilka mohla ďalej napredovať v oblasti plne autonómneho riadenia. Tesla ho síce ešte v niektorých modeloch používa, ale budúce verzie jej FSD systému budú vyžadovať niečo výkonnejšie. Nejde však o krízu či stagnáciu, ale o prirodzený vývoj, ktorý si vyžaduje nové riešenie.
Tesla sa doteraz javila úplne nedotknuteľne s nevyčerpateľnými pokrokmi. Realita však ukázala, že technologické limity existujú aj pre ňu. Treba ich však prekonať. Z tohto dôvodu Tesla uzavrela významnú dohodu so spoločnosťou Samsung. Tá okrem toho, že má miliardovú hodnotu má pomôcť Tesle posunúť sa o veľký krok ďalej a Samsungu zas priniesť mimoriadne investície.
Spolupráca so Samsungom sa týka vývoja nového čipu AI6 postaveného na 4-nanometrovom výrobnom procese SF4, pričom hodnota kontraktu sa odhaduje na približne 16,5 miliardy dolárov. Ide bezpochyby o jeden z najväčších projektov v oblasti čipov pre automobilový priemysel. O téme informoval portál Arenaev.
Prečo sa však Tesla rozhodla vyvíjať úplne nový čip? S pomocou AI5 sa im dokonca podarilo rozbehnúť službu autonómnych taxíkov v Austine a Kalifornii, čo je dôkaz, že ešte stále ide o veľmi výkonný systém. Podľa Elona Muska však nebude čip AI5 stačiť na autá, ktoré sú dva roky staré.
Čo všetko má nový hardvér priniesť?
Nová generácia AI čipov vyrobená v spolupráci s juhokórejským priekopníkom bude súčasťou systému AI6. Jeho poslanie je pritom jasné: priblížiť Teslu k plne autonómnemu vozidlu. Výroba týchto čipov bude prebiehať vo fabrike v Texase. Samsung tak konečne využije kapacity svojho nového závodu v Texase, ktorý doteraz nemal takmer žiadne zákazky. Takáto štedrá investícia rozhodne vyčarila Samsungu na tvári nemalý úsmev.
Hoci by sa mohlo zdať, že sa Tesla spolieha na kórejského giganta, realita je iná. Samsung len vyrába, zatiaľ čo návrh čipu je kompletne dielom Tesly. Spolupráca medzi Teslou a Samsungom je teda logickým pokračovaním vývoja, ktoré prináša výhody pre obe strany. Tesla potrebuje výkonnejší hardvér, aby mohla naplniť svoj cieľ a Samsung je rád, že môže byť súčasťou tejto vízie.
Čipy AI4, ktoré sa nachádzajú v dnešných modeloch Tesly, vyrába takisto Samsung. Zaujímavé však je, že výroba AI5 pripadla spoločnosti Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) a to od konca tohto roka.
Zdroj: Unsplash
Nový hardvér má zvládnuť oveľa vyššie nároky na výpočtový výkon, rýchlosť spracovania dát a efektivitu učenia. Testovaniu predchádzalo vyše 18 vskutku náročných mesiacov vývoja, počas ktorých Samsung a Tesla ladili stovky technických špecifikácií.
Výsledkom má byť najvýkonnejší čip, aký Tesla doteraz používala. Pre vodičov to môže znamenať výrazne lepšiu schopnosť vozidla reagovať na nepredvídateľné situácie v premávke či spoľahlivejšie rozhodovanie v reálnom čase, pričom komplikované križovatky by nemali znamenať žiaden problém.
Zatiaľ nie je úplne jasné, kedy a v ktorých modeloch Tesla nový AI6 nasadí. Podľa odhadov to však nebude skôr ako v roku 2026, keďže takýto technologický posun si vyžaduje rozsiahle testovanie a úpravy vo výrobnom procese.
Aj Tesla má svoje hranice
Zaujímavé je, že Tesla si svoje hranice plne uvedomuje. Spoločnosť priznala, že jej súčasné systémy, aj napriek pokroku, ktorý dosiahli, už nestačia na to, aby jej vozidlá mohli plne samostatne a bezpečne fungovať v bežnej premávke.
Vývoj nového čipu preto Tesla začala cielene a vedome ako nevyhnutný krok vpred. Takúto sebareflexiu rozhodne nikto nečakal. Tento krok navyše prichádza v čase, keď sa na Teslu a samotného Muska znáša vlna kritiky. A to naozaj z každej strany.

Investori čoraz častejšie poukazujú na to, že Musk venuje veľa pozornosti iným projektom, ako sú SpaceX, Neuralink či sociálna sieť X, a menej sa sústreďuje na kľúčový automobilový biznis. Navyše, Tesla za rok 2024 nedokázala zvýšiť počet dodaných vozidiel. Ostala totiž na úrovni 1,8 milióna, čo je rovnaké číslo ako predchádzajúci rok. Aj preto viaceré analytické domy, napríklad UBS, znížili svoje predikcie pre rok 2025 na 1,7 milióna vozidiel.
Elon Musk však naďalej trvá na tom, že Tesla má pred sebou obrovský potenciál, a to nielen v oblasti elektromobilov. V marci vyzval zamestnancov, aby si ponechali akcie spoločnosti, pretože Tesla podľa neho mieri k takzvanému udržateľnému blahobytu, teda kombinácii robotiky, umelej inteligencie a obnoviteľných zdrojov. Kľúčom k tomu má byť aj nová generácia hardvéru.