Pred 20 rokmi sa fráza „Ty by si auto neukradol“ stala symbolom jedného z najikonickejších protikopírovacích posolstiev. Prostredníctvom dramatickej reklamy, ktorá prirovnávala digitálne pirátstvo k fyzickej krádeži, filmový priemysel spustil masívnu kampaň s názvom „Pirátstvo je zločin.“
Kampaň sa síce stala kultovou, no vyvolala množstvo kontroverzií a vlnu paródií. Najnovšie odhalenia však ukazujú, že možno sama porušila práva použitím ukradnutého fontu. Na tému upozornil portál Torrentfreak.
Legendárky 40-sekundový klip obsahoval pirátske písmo
Reklama bola súčasťou širšej kampane spustenej v roku 2004. Dramatická, emocionálne nabitá, s nezabudnuteľnou hudbou. Práve toto prehnané prirovnanie spravilo z kampane terč posmechu a satiry. 40-sekundový klip sa objavoval pred premietaním filmov v kinách a bol súčasťou nepreskočiteľnej reklamy aj na DVD nosičoch.
O 20 rokov neskôr internetová komunita zistila, že kampaň sama používala pirátske písmo. Dôkaz sa objavil v PDF letáku, ktorý vtedy visel na webe MPAA (Americká filmová asociácia). Na jeho detaile je viditeľné, že používal font s názvom XBand-Rough, ktorý bol neautorizovanou kópiou písma FF Confidential.
Písmo sa na internete objavilo ako voľne stiahnuteľné už v roku 1996, jeho tvorca je neznámy. Autori klipu vôbec nemuseli vedieť o tom, že použili pirátsku kópiu iného písma, pretože aj fonty sú chránené autorským zákonom.
Pirátstvo v protikopírovacej kampani: Irónia osudu
Autorom pôvodného fontu je Just Van Rossum a túto situáciu považuje za ironickú. Hovorí o tom, že vedel o použití jeho fontu v reklame. Avšak nevedel, že išlo o jeho pirátsku kópiu. Situáciu ďalej riešiť nechce. Poukazuje však na to, že protikopírovacia kampaň zrejme využila nekalé praktiky, proti ktorým sama bojovala.

Text protipirátskej kampane bol nasledovný: Auto by ste neukradli, Kabelku by ste neukradli. Televízor by ste neukradli. Film by ste neukradli. Sťahovanie pirátskych filmov je krádež. Krádež je ilegálna. Pirátstvo je zločin.