Digitálna kampaň bez reklám
Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje platformy ako Facebook, Instagram, Whatsapp či Threads, oznámila, že od 10. októbra 2025 zakáže v celej Európskej únii zobrazovanie politickej, volebnej a spoločenskej reklamy. Tento krok prichádza ako reakcia na novú legislatívu EÚ. Konkrétne na nariadenie o transparentnosti politickej reklamy (TTPA), ktoré nadobudne účinnosť v rovnaký deň.
Podľa vyjadrenia spoločnosti sú nové pravidlá mimoriadne náročné na aplikáciu a prinášajú právne aj technické neistoty. Meta tvrdí, že nevie zabezpečiť dodržiavanie zákona spôsobom, ktorý by bol zároveň zrozumiteľný pre inzerentov a spoľahlivý z hľadiska systémov, ktoré používajú na zobrazovanie reklám. Preto sa rozhodla pre radikálny krok: úplné pozastavenie politickej a spoločenskej inzercie na svojich platformách v celej EÚ.
Reguláciu TTPA schválili ešte v roku 2024 ako reakciu na narastajúce riziká dezinformácií a zahraničných zásahov do volieb v európskych krajinách. Nové pravidlá vyžadujú, aby sa všetky politické reklamy jasne označili. A to vrátane informácií o sponzorovi, o výške investovaných prostriedkov a detailoch o tom, ako a na koho bola reklama zacielená. Meta pritom už dnes ponúka niektoré nástroje pre väčšiu transparentnosť. Tvrdí však, že požiadavky TTPA idú nad rámec toho, čo sa dá technicky realizovať.

„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uviedla Meta vo svojom príspevku.
Zákaz sa týka len platených reklám
Zaujímavé však je, že zákaz sa bude týkať len plateného obsahu. Používatelia, politici či organizácie tak budú môcť naďalej zverejňovať svoje názory alebo kampane organicky, bez platenej podpory.
Meta nie je jediná technologická firma, ktorá reaguje na prísnejšiu reguláciu. Veľmi podobný krok už skôr avizovala aj spoločnosť Alphabet, prevádzkovateľ Googlu. Obe firmy zároveň čelia zvýšenému tlaku európskych regulátorov. Tí sa totiž prostredníctvom nových zákonov snažia zlepšiť transparentnosť digitálneho priestoru a obmedziť šírenie manipulácií. Pre samotné firmy to však znamená ďalšie nespočetné množstvo pravidiel, do ktorých sa musia zmestiť.
Kým cieľom EÚ je ochrániť demokratické procesy, technologické firmy upozorňujú na praktické ťažkosti pri zavádzaní takýchto opatrení. Je preto otázne, či budúcnosť politickej reklamy na internete v Európe povedie k väčšej otvorenosti, alebo k jej úplnému útlmu.