MIMORIADNE: Zakážu politickú reklamu na Facebooku a Instagrame

Autor: Kristína Sudorová Čítanie na 3 min.

Digitálna kampaň bez reklám

Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje platformy ako Facebook, Instagram, Whatsapp či Threads, oznámila, že od 10. októbra 2025 zakáže v celej Európskej únii zobrazovanie politickej, volebnej a spoločenskej reklamy. Tento krok prichádza ako reakcia na novú legislatívu EÚ. Konkrétne na nariadenie o transparentnosti politickej reklamy (TTPA), ktoré nadobudne účinnosť v rovnaký deň.

Podľa vyjadrenia spoločnosti sú nové pravidlá mimoriadne náročné na aplikáciu a prinášajú právne aj technické neistoty. Meta tvrdí, že nevie zabezpečiť dodržiavanie zákona spôsobom, ktorý by bol zároveň zrozumiteľný pre inzerentov a spoľahlivý z hľadiska systémov, ktoré používajú na zobrazovanie reklám. Preto sa rozhodla pre radikálny krok: úplné pozastavenie politickej a spoločenskej inzercie na svojich platformách v celej EÚ.

Reguláciu TTPA schválili ešte v roku 2024 ako reakciu na narastajúce riziká dezinformácií a zahraničných zásahov do volieb v európskych krajinách. Nové pravidlá vyžadujú, aby sa všetky politické reklamy jasne označili. A to vrátane informácií o sponzorovi, o výške investovaných prostriedkov a detailoch o tom, ako a na koho bola reklama zacielená. Meta pritom už dnes ponúka niektoré nástroje pre väčšiu transparentnosť. Tvrdí však, že požiadavky TTPA idú nad rámec toho, čo sa dá technicky realizovať.

Európska únia
Zdroj: Unsplash

„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uviedla Meta vo svojom príspevku.

Zákaz sa týka len platených reklám

Zaujímavé však je, že zákaz sa bude týkať len plateného obsahu. Používatelia, politici či organizácie tak budú môcť naďalej zverejňovať svoje názory alebo kampane organicky, bez platenej podpory.

Meta nie je jediná technologická firma, ktorá reaguje na prísnejšiu reguláciu. Veľmi podobný krok už skôr avizovala aj spoločnosť Alphabet, prevádzkovateľ Googlu. Obe firmy zároveň čelia zvýšenému tlaku európskych regulátorov. Tí sa totiž prostredníctvom nových zákonov snažia zlepšiť transparentnosť digitálneho priestoru a obmedziť šírenie manipulácií. Pre samotné firmy to však znamená ďalšie nespočetné množstvo pravidiel, do ktorých sa musia zmestiť.

Kým cieľom EÚ je ochrániť demokratické procesy, technologické firmy upozorňujú na praktické ťažkosti pri zavádzaní takýchto opatrení. Je preto otázne, či budúcnosť politickej reklamy na internete v Európe povedie k väčšej otvorenosti, alebo k jej úplnému útlmu.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

MIMORIADNE: Zakážu politickú reklamu na Facebooku a Instagrame

Autor: Kristína Sudorová

Digitálna kampaň bez reklám Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje platformy ako Facebook, Instagram, Whatsapp či Threads, oznámila, že od 10. októbra…

Nový film Leonarda DiCapria dostal trailer. Ľudia nevedia, kam ho zaradiť

Autor: Erik Košťany

Nový trailer na film Jedna bitka za druhou Spoločnosť Warner Bros. prináša nový trailer na film Jedna bitka za druhou.…

Ani Chrome ani Edge. Až Brave blokuje špehovanie vo Windows

Autor: Kristína Sudorová

Brave stopol špehovanie Recallom V snahe priniesť používateľom modernejší a inteligentnejší operačný systém predstavil Microsoft funkciu Recall, ktorá je súčasťou…

Zasiahol klimatizácie Slovákov vážny problém? Zásadný posun v kauze

Autor: Peter Steigauf

Skryté dohody mohli predražiť klimatizácie na Slovensku Protimonopolný úrad ohlásil, že začal správne konanie vo veci možného kartelu medzi podnikateľmi,…

Battlefield 6 predstavený: Veľkolepejšia akčná hra ešte nikdy nevznikla

Autor: Erik Košťany

Trailer na Battlefield 6 Po mesiacoch očakávaní a odkladoch sme sa dočkali. Spoločnosť Electronic Arts a novo založené štúdio Battlefield…

Pozor na hudbu v aute: Toto sú najnebezpečnejšie skladby

Autor: Peter Steigauf

Bez hudby ani na krok? Pesničky môžu byť aj nástrahou Mnohí motoristi si nevedia predstaviť šoférovanie bez počúvania obľúbených pesničiek.…