MIMORIADNE: Zakážu politickú reklamu na Facebooku a Instagrame

Autor: Kristína Sudorová Čítanie na 3 min.

Digitálna kampaň bez reklám

Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje platformy ako Facebook, Instagram, Whatsapp či Threads, oznámila, že od 10. októbra 2025 zakáže v celej Európskej únii zobrazovanie politickej, volebnej a spoločenskej reklamy. Tento krok prichádza ako reakcia na novú legislatívu EÚ. Konkrétne na nariadenie o transparentnosti politickej reklamy (TTPA), ktoré nadobudne účinnosť v rovnaký deň.

Podľa vyjadrenia spoločnosti sú nové pravidlá mimoriadne náročné na aplikáciu a prinášajú právne aj technické neistoty. Meta tvrdí, že nevie zabezpečiť dodržiavanie zákona spôsobom, ktorý by bol zároveň zrozumiteľný pre inzerentov a spoľahlivý z hľadiska systémov, ktoré používajú na zobrazovanie reklám. Preto sa rozhodla pre radikálny krok: úplné pozastavenie politickej a spoločenskej inzercie na svojich platformách v celej EÚ.

Reguláciu TTPA schválili ešte v roku 2024 ako reakciu na narastajúce riziká dezinformácií a zahraničných zásahov do volieb v európskych krajinách. Nové pravidlá vyžadujú, aby sa všetky politické reklamy jasne označili. A to vrátane informácií o sponzorovi, o výške investovaných prostriedkov a detailoch o tom, ako a na koho bola reklama zacielená. Meta pritom už dnes ponúka niektoré nástroje pre väčšiu transparentnosť. Tvrdí však, že požiadavky TTPA idú nad rámec toho, čo sa dá technicky realizovať.

Európska únia
Zdroj: Unsplash

„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uviedla Meta vo svojom príspevku.

Zákaz sa týka len platených reklám

Zaujímavé však je, že zákaz sa bude týkať len plateného obsahu. Používatelia, politici či organizácie tak budú môcť naďalej zverejňovať svoje názory alebo kampane organicky, bez platenej podpory.

Meta nie je jediná technologická firma, ktorá reaguje na prísnejšiu reguláciu. Veľmi podobný krok už skôr avizovala aj spoločnosť Alphabet, prevádzkovateľ Googlu. Obe firmy zároveň čelia zvýšenému tlaku európskych regulátorov. Tí sa totiž prostredníctvom nových zákonov snažia zlepšiť transparentnosť digitálneho priestoru a obmedziť šírenie manipulácií. Pre samotné firmy to však znamená ďalšie nespočetné množstvo pravidiel, do ktorých sa musia zmestiť.

Kým cieľom EÚ je ochrániť demokratické procesy, technologické firmy upozorňujú na praktické ťažkosti pri zavádzaní takýchto opatrení. Je preto otázne, či budúcnosť politickej reklamy na internete v Európe povedie k väčšej otvorenosti, alebo k jej úplnému útlmu.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Android dokáže na diaľku ovládať ďalšiu funkciu Windows 11

Autor: Kristína Sudorová

Android teraz dokáže na diaľku zamknúť počítač s Windows 11 Prepojenie medzi mobilným telefónom a počítačom je pre mnohých používateľov…

Neobmedzené dáta pod 15 €. Z Revolut je už aj operátor

Autor: Peter Hodal

Revolut už dávno nechce byť vnímaný len ako digitálna banka. Najnovší krok to potvrdzuje celkom jasne. Spoločnosť oficiálne vstúpila aj…

Filmový svet na nohách. Pokračovanie Supermana má záporáka

Autor: Erik Košťany

Záporák Brainiac v Superman filme Fanúšikovia komiksových filmov sa zhodujú, že sme tento rok dostali zopár poriadne vydarených kúskov. Najviac…

Veľká zmena v televízii sa blíži: Slovákom zrušia túto TV stanicu

Autor: Kristína Sudorová

Zmeny, o ktorých sa zatiaľ hovorí potichu Televízna scéna v strednej Európe sa na konci roka 2025 výrazne zmení a…

Koniec nadvlády Západu, Čína si postavila technológie sama. Je krok od čipovej nezávislosti

Autor: Peter Hodal

Čína podľa informácií z viacerých zdrojov dosiahla významný, hoci stále nekompletný, pokrok vo vývoji vlastného EUV litografického systému. V prísne…

FIFA a Netflix pripravujú hru, z ktorej bude fenomén. Dajú ju všetkým zadarmo

Autor: Kristína Sudorová

Prekvapenie pre fanúšikov futbalu Po rokoch neistoty okolo budúcnosti značky FIFA vo videohernom svete prichádza zásadný obrat. Medzinárodná futbalová federácia…