MIMORIADNE: Zakážu politickú reklamu na Facebooku a Instagrame

Autor: Kristína Sudorová Čítanie na 3 min.

Digitálna kampaň bez reklám

Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje platformy ako Facebook, Instagram, Whatsapp či Threads, oznámila, že od 10. októbra 2025 zakáže v celej Európskej únii zobrazovanie politickej, volebnej a spoločenskej reklamy. Tento krok prichádza ako reakcia na novú legislatívu EÚ. Konkrétne na nariadenie o transparentnosti politickej reklamy (TTPA), ktoré nadobudne účinnosť v rovnaký deň.

Podľa vyjadrenia spoločnosti sú nové pravidlá mimoriadne náročné na aplikáciu a prinášajú právne aj technické neistoty. Meta tvrdí, že nevie zabezpečiť dodržiavanie zákona spôsobom, ktorý by bol zároveň zrozumiteľný pre inzerentov a spoľahlivý z hľadiska systémov, ktoré používajú na zobrazovanie reklám. Preto sa rozhodla pre radikálny krok: úplné pozastavenie politickej a spoločenskej inzercie na svojich platformách v celej EÚ.

Reguláciu TTPA schválili ešte v roku 2024 ako reakciu na narastajúce riziká dezinformácií a zahraničných zásahov do volieb v európskych krajinách. Nové pravidlá vyžadujú, aby sa všetky politické reklamy jasne označili. A to vrátane informácií o sponzorovi, o výške investovaných prostriedkov a detailoch o tom, ako a na koho bola reklama zacielená. Meta pritom už dnes ponúka niektoré nástroje pre väčšiu transparentnosť. Tvrdí však, že požiadavky TTPA idú nad rámec toho, čo sa dá technicky realizovať.

Európska únia
Zdroj: Unsplash

„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uviedla Meta vo svojom príspevku.

Zákaz sa týka len platených reklám

Zaujímavé však je, že zákaz sa bude týkať len plateného obsahu. Používatelia, politici či organizácie tak budú môcť naďalej zverejňovať svoje názory alebo kampane organicky, bez platenej podpory.

Meta nie je jediná technologická firma, ktorá reaguje na prísnejšiu reguláciu. Veľmi podobný krok už skôr avizovala aj spoločnosť Alphabet, prevádzkovateľ Googlu. Obe firmy zároveň čelia zvýšenému tlaku európskych regulátorov. Tí sa totiž prostredníctvom nových zákonov snažia zlepšiť transparentnosť digitálneho priestoru a obmedziť šírenie manipulácií. Pre samotné firmy to však znamená ďalšie nespočetné množstvo pravidiel, do ktorých sa musia zmestiť.

Kým cieľom EÚ je ochrániť demokratické procesy, technologické firmy upozorňujú na praktické ťažkosti pri zavádzaní takýchto opatrení. Je preto otázne, či budúcnosť politickej reklamy na internete v Európe povedie k väčšej otvorenosti, alebo k jej úplnému útlmu.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Nokia je späť v hre, znovu vyrába mobily

Autor: Kristína Sudorová

Telefóny Nokie ožívajú, no nie pre masy Fínska Nokia, kedysi symbol éry mobilnej komunikácie a líder na svetovom trhu, sa…

Toto nie je vtip. Apple čistiaca handrička nie je kompatibilná s novými iPhonmi

Autor: Peter

Ako už býva zvykom, Apple v minulosti vzbudil pozornosť aj pri predstavení produktu, ktorým je obyčajná čistiaca handrička. Ide o…

Markíza neverí vlastným očiam. Nový seriál má na krku šialený prepad

Autor: Erik Košťany

Seriál na Markíze prepadol v sledovanosti Televízia Markíza chcela svoj september odštartovať novým pokračovaním známych pondelkových dramatických seriálov. Hneď v…

Asus má jesennú akciu. Prehľad zliav, bonusy pre členov + všetko podstatné

Autor: Peter

Asus predstavil zaujímavú jesennú ponuku, ktorá kombinuje zľavy na široké portfólio notebookov s pridanými výhodami pre členov vernostného programu. Kampaň…

Spotify prináša funkciu, na ktorú ľudia čakali celé roky. Pre všetkých ZADARMO

Autor: Kristína Sudorová

Bezstratový zvuk v Spotify Spotify konečne zavádza dlho avizovanú funkciu bezstratového zvuku, ktorá bola prvýkrát predstavená pod názvom HiFi už…

Brutálna NOVINKA na Slovensku. Veľký operátor spustil extrémne rýchly internet

Autor: Peter Hodal

Operátor UPC na trh uviedol internet s rýchlosťou 2,5 Gbit/s, čím otvára ďalšiu kapitolu v domácom broadband pripojení na Slovensku.…