Predvianočné obdobie je plné zhonu a svoje o tom vedia povedať najmä obchody, ktoré sú preplnené. Rovnako je to však aj s kuriérskymi spoločnosťami, ktoré každoročne v decembri zažívajú enormný nápor a zvýšený počet zásielok. V tomto smere im výrazne pomáhajú výdajné boxy, ktoré na Slovensku rastú ako huby po daždi. Tie ponúkajú najmä jednu veľkú výhodu – možnosť vyzdvihnúť si zásielku kedykoľvek, pokojne aj o polnoci.
Portál TVNoviny informoval o dôležitých opatreniach, ktoré zavádza viacero doručovateľských spoločností práve pred obdobím najkrajších sviatkov roka. Spoločné majú jedno – čas, ktorý máte na vyzdvihnutie zásielky, sa dramaticky skráti. Dôvod je veľmi jednoduchý. Čím skôr si balík vyzdvihnete, tým skôr môže byť schránka použitá na uloženie ďalšieho. Zvýši sa tým obrátka výdajného boxu, a zároveň ostatní zákazníci dostanú svoju objednávku skôr.
AlzaBoxy: 24 hodín a dosť
E-shopy sa v tomto období snažia expedovať objednávky čo najrýchlejšie. Výborným príkladom je Alza, ktorá má svoju vlastnú sieť Alzaboxov, z ktorých si zákazník môže zásielku vyzdvihnúť. Zákazníkov teraz prekvapujú informácie o tom, že na nich bude zásielka čakať maximálne 24 hodín. V zmysle vyššie napísaného to však vôbec zarážajúce nie je, skôr by sme to označili za očakávané. K podobným krokom prevádzkovatelia výdajných boxov pristúpili aj počas predchádzajúcich rokov.
Nie je to ojedinelý prípad, čo potvrdzuje aj vyhlásenie PR manažérky spoločnosti, Elišky Čeřovskej:
„Ku každému Alzaboxu pristupujeme individuálne a podľa jeho vyťaženosti upravujeme dobu na vyzdvihnutie zásielok. Vianočná úložná doba v Alzaboxoch môže byť o niečo kratšia ako obvykle. Zákazník má aktuálne na vyzdvihnutie svojej objednávky minimálne jeden deň od doručenia“
Ak je teda nejaký výdajný box plnší a nestíhajú sa v ňom vymieňať balíky, spoločnosť pristúpi k skráteniu doby uloženia tak, aby sa priestor čo najrýchlejšie uvoľnil pre ďalšie objednávky. Zákazník je o tom samozrejme informovaný.
Pre plné výdajné boxy skracuje dobu uloženia aj Slovenská pošta
Nie je to však len Alza, ktorá pristúpila k tomuto riešeniu. Napríklad aj Slovenská pošta počas predvianočného obdobia skrátila dobu uloženia zásielky z troch na dva dni. Ak si dovtedy z BalíkoBOxu zákazník zásielku neprevezme, tá sa presunie na poštu, ku ktorej je box priradený a bude si ju musieť vyzdvihnúť tam počas otváracích hodín.
„Slovenská pošta počas vianočnej prevádzky skrátila dobu uloženia zásielok v BalíkoBOXoch z 3 dní na 2 dni. Ak si dovtedy zákazník zásielku neprevezme z BalíkoBOxu, zásielka sa presunie na priradenú poštu, kde si ju môže vyzdvihnúť.“
Výdajné boxy Packety zostávajú bezo zmeny
Najväčším hráčom na trhu v súvislosti s výdajnými boxami je stále Packeta. Spoločnosť sa tentokrát rozhodla ponechať dobu uloženia vo výdajnom boxe nezmenenú, no skrátila sa doba uloženia vo výdajných miestach. Pôvodne to bolo až 7 dní, teraz sú to len 4 dni. Zákazník však má stále možnosť dobu uloženia si predĺžiť, a to o dva dni.
„V prípade našich Z-BOXov sme k žiadnej úprave pristúpiť nemuseli. Prakticky všetky sú pre zákazníkov dostupné 24/7 a štatistiky ukazujú, že veľká väčšina zákazníkov si zásielky z nich vyberie do 24 hodín, odkedy ich na doručenie upozorníme notifikáciou.“
A čo ostatné spoločnosti?
Kuriérska spoločnosť SPS tiež nič nemenila, takže zákazníci si môžu svoju zásielku vyzdvihnúť v rovnakom termíne. Obchodné prevádzky Balíkovo však svoju úložnú lehotu skrátili zo 7 na 5 dní. Spoločnosť GLS na druhú stranu nemenila vôbec nič a úložná doba v GLS Balíkomatoch zostáva pôvodná.