Bankový sektor prináša od októbra veľkú inováciu, ktorá môže výrazne pomôcť predísť omylom či podvodom pri platbách. Slovenské banky museli zareagovať na nové nariadenie EÚ a postupne zavádzajú povinnosť overovať, či meno príjemcu platby zodpovedá číslu účtu, na ktorý peniaze odosielate. Služba Overenie príjemcu (Verification of Payee – VoP) bude novou formou bezpečnosti pri platbách. Na tému upozornil portál Živé.sk.
Slovenské banky nasledujú nariadenie EÚ
Nový systém bude fungovať nasledovne. Pri zadávaní platby v internet bankingu alebo v mobilnej aplikácii sa po zadaní čísla účtu a mena príjemcu automaticky skontroluje zhoda údajov. Klient pred potvrdením prevodu uvidí jednu z týchto troch možností:
- Úplná zhoda: Meno a účet sedia, platbu možno bezpečne potvrdiť.
- Čiastočná zhoda: Údaje sa podobajú, no nie sú úplné. Je vhodné skontrolovať ich.
- Nezhoda: Údaje nesedia, pozor na možnú chybu alebo pokus o podvod.
Ak sa teda meno nebude zhodovať s údajmi banky príjemcu, systém na to ešte pred potvrdením platby klienta upozorní. Ten sa následne sám rozhodne, či bude v platbe pokračovať, údaje opraví alebo prevod zruší. To znamená, že peniaze bude stále možné odoslať aj v prípade, ak sa meno zhodovať nebude.
Overenie príjemcu predstavuje bezpečnostný mechanizmus v rámci SEPA platieb. Jeho funkciou je automatická kontrola zhody medzi zadaným menom príjemcu a jeho číslom účtu (IBAN). V prípade nezrovnalostí je platiteľ okamžite informovaný varovným hlásením. Následne môže platiteľ buď opraviť zadané údaje, alebo vedome pokračovať v transakcii.
Naozaj užitočná novinka, ktorá vám ušetrí peniaze aj nervy
Európska únia sa touto novinkou snaží zamedziť rastúcemu počtu podvodov a náhodných omylov v elektronickom bankovníctve. Práve nesprávne zadané účty alebo meno patria medzi najčastejšie príčiny straty peňazí z nepozornosti, ktoré často nie je možné odvrátiť.

Väčšina slovenských bánk túto novinku zavádza postupne počas októbra. 365.bank a VÚB už informovali, že kontrola mena príjemcu bude sprístupnená už 5. októbra. Z pohľadu klienta nejde o zbytočnú byrokratickú prekážku, skôr naopak. Jednoduché porovnanie mena a čísla účtu vám môže zachrániť nielen peniaze, ale aj čas a nervy. Upozornenie má však stále len informatívny charakter a konečné rozhodnutie zostáva na klientovi.