Uzavretosť ekosystému spoločnosti Apple sa v Európe akosi rozpadá. EÚ vstúpila v roku 2022 do boja s technologickými gigantmi prostredníctvom legislatívy Digital Market Act, ktorej cieľom je posilniť konkurenciu a obmedziť dominantné postavenie najväčších technologických gigantov.
Nová legislatíva spôsobuje Applu vrásky na čele
Až doteraz to vyzeralo tak, že Apple sa v tichosti podvolí, aj keď sa tieto nové nariadenia firme jednoznačne nepáčia. Boli sme napríklad svedkami zavedenia USB-C konektora v iPhonoch, čo sa pred niekoľkými rokmi zdalo ako úplne nereálne. To, že EÚ firmu k tomuto kroku prakticky donútila, považujeme za správny krok, pretože jeden štandard pre všetkých znamená menej elektronického odpadu.

Apple sa teraz začína brániť oveľa agresívnejšie. Tvrdí, že nariadenia nútia spoločnosť robiť zmeny, ktoré poškodzujú samotných európskych používateľov. V stanovisku uvádza, že ich ekosystém je funguje práve preto, lebo je uzavretý, bezpečný a dôkladne kontrolovaný. Na druhú stranu, riešenia tretích strán majú jednoducho smolu. A práve toto sa nepáči EÚ.
Jedným z dôkazov sú napríklad meškajúce viaceré nové funkcionality, ktoré na iných trhoch Apple ponúka, no v EÚ kvôli legislatíve ešte nie sú. Spomína Live Translation v slúchadlách AirPods či iPhone Mirroring prepojený s macOS a podobne. Spoločnosť vôbec po prvýkrát varovala, že ak neprídu zmeny, mohla by do Európy prestať dodávať niektoré produkty, prípadne poskytovať niektoré obľúbené služby.
Apple nesúhlasí s viacerými nariadeniami
Najväčším problémom je však obchod App Store. Apple si ho roky budoval ako uzavretý kontrolovaný priestor, v ktorom má používateľ záruku, že každá aplikácia prešla prísnou kontrolou. Po novom musí ale povoliť používateľom inštalovanie aplikácií aj iným spôsobom ako je vlastný obchod s aplikáciami. S tým samozrejme prichádza vyššie riziko podvodných či dokonca nelegálnych aplikácií.

Ďalším bodom kritiky je povinnosť zdieľať určité typy dát a technológie s konkurenciou. Viaceré spoločnosti už údajne požiadali o prístup k histórii pripojených Wi-Fi sietí či k obsahu notifikácií a podobne. Tieto údaje môže zneužiť na sledovanie či cielenú reklamu prakticky ktokoľvek.
Zákon má podľa EÚ priniesť spravodlivejšiu konkurenciu, no Apple to vidí úplne opačne. Zmenšujú sa tým rozdiely medzi systémom iOS a Android a používateľ stráca jedinečné prínosy ich ekosystému. Výsledkom je oslabenie inovácií a komplikovanejšie, menej bezpečné prostredie pre spotrebiteľov. Ako to celé naozaj skončí, ukáže len čas.