Navigácia bez GPS bola dlho považovaná za nereálnu alternatívu, no výskumníci z University of Surrey predstavili systém Pose Enhanced Geo Localisation (PEnG), ktorý zásadne mení doterajší pohľad na lokalizáciu.
Podľa informácií portálu InterestingEngineering dokáže tento prístup znížiť priemernú chybu určovania polohy z hodnoty 734 metrov na 22 metrov, čím otvára cestu k spoľahlivejším technológiám.
Technologický princíp a úloha umelej inteligencie
Podľa EurekAlert je PEnG plnohodnotný AI systém ktorý využíva počítačové videnie a učenie z vizuálnych dát. Kombinuje satelitné snímky a zábery z úrovne ulice a z týchto vstupov určí polohu aj orientáciu zariadenia. Postup prebieha v dvoch naväzujúcich krokoch. Najprv AI priradí obraz z kamery k pravdepodobnej polohe na úrovni ulice.
Následne prebehne relative pose estimation čo je odhad presnej polohy a smeru pohľadu kamery vzhľadom na okolie. Tým sa výrazne spresní výsledok a vznikne presná lokalizácia aj v podmienkach ktoré sú pre tradičnú satelitnú navigáciu problematické.

Výskumníci zdôrazňujú že riešenie pracuje aj so štandardnou monokulárnou kamerou akú má mnoho vozidiel. Nevyžaduje špeciálny senzorový balík a je teda prakticky nasaditeľné vo vozidlách a zariadeniach ktoré už dnes zbierajú vizuálne dáta.
Ako vysvetľuje Tavis Shore cieľom bolo vytvoriť riešenie ktoré spoľahlivo funguje tam kde signál GPS kolíše alebo chýba. Typickými príkladmi sú tunely, husto zastavané centrá miest ako New York a oblasti so slabou konektivitou. Simon Hadfield dodáva že architektúra je navrhnutá pre rýchlo sa meniace a nepredvídateľné scenáre vrátane robotickým misií.
Za zmienku rozhodne stojí aj fakt, že vedci zverejnil riešenie ako open source, čím podporil overiteľnosť, replikovateľnosť a rýchlu integráciu do praxe. Z hľadiska bezpečnosti a prevádzky je dôležité že AI lokalizácia nie je závislá od rádiového signálu zo satelitov. Tým znižuje zraniteľnosť voči rušeniu, odrazom signálu a tieneníu budov ktoré sú v hustej zástavbe bežné.

Dopady na prax a ďalší vývoj
Svetová ekonomika sa spolieha na presnú navigáciu v logistike, doručovaní, leteckej doprave aj v obrane. Každé narušenie satelitnej navigácie má teda reálne následky. PEnG ponúka alternatívnu cestu k presnosti a odolnosti.
Pre autonómne vozidlá, robotiku aj mestské doručovanie znamená zníženie chyby na 22 metrov a kvalitatívny posun najmä v zónach kde satelitné riešenia zlyhávajú.
Tím sa súčasne sústreďuje na vytvorenie funkčného prototypu, ktorý overí spoľahlivosť v teréne a pripravi cestu k integrácii do navigačných nástrojov.