Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pristupuje od 1. júna 2025 k úprave svojho cenníka. Zmeny sa dotknú osobných vlakov a vlakov premávajúcich vo Vysokých Tatrách. Cestujúci musia počítať s viacerými negatívnymi úpravami, upozornil portál Živé.sk.
Jednou z výrazných zmien je zrušenie krátkodobého SMS lístka platného 20 minút, ktorý stál 1,30 eura. Tento typ lístka už od júna nebude dostupný, čo môže skomplikovať situáciu najmä cestujúcim na kratších vzdialenostiach, resp. pri rýchlych presunoch.
Hodinový lístok drahší, no s malou výhodou
Hodinový SMS lístok, ktorý bol doteraz dostupný za 2,50 eura, po novom zdražie o 20 % – jeho cena bude 3 eurá. ZSSK však k lístku pridáva aspoň výhodu navyše: v cene bude zahrnutá aj preprava bicykla alebo batožiny.
Aj pre držiteľov 100-percentnej zľavy sa cena zvyšuje. Lístok platný 180 minút bude po novom stáť 50 centov, a to namiesto doterajších 30 centov. Hoci ide len o malý nárast, pre častých cestujúcich ide o nepríjemnú úpravu.
Výrazné zdraženie vo Vysokých Tatrách
Najzásadnejšie zmeny čakajú cestujúcich vo Vysokých Tatrách: Dvojhodinový SMS lístok zdražie z 2 eur na 4,5 eura. Výhodou však bude zahrnutie batožiny alebo bicykla do ceny. Zľavnený dvojhodinový lístok stúpne z 1 eura na 3,5 eura.
24-hodinový klasický lístok bude po novom stáť 6,5 eura namiesto 4 eur. Zľavnený 24-hodinový lístok zdražie z 2 eur na 4,5 eura. Tieto zmeny môžu mať zásadný dopad na domácich aj turistov, ktorí v Tatrách často využívajú železničnú dopravu.

Negatívne reakcie cestujúcich na zmeny ZSSK sa už dostavili. Železnice na Facebooku odporučili kúpu lístka cez SMS, no to sa nestretlo s pochopením ľudí: „Lístky SMS zdražejú a ešte z toho spravíte aj propagáciu.“ Ďalší používatelia upozornili na fakt, že ZSSK má problémy nedostupnosťou webového nákupu lístkov: „Nefunguje vám online systém, nedá sa kúpiť lístok.“
Železničiari modernizujú a zdražujú
ZSSK navyše tento rok už raz zdražovali, keď zaviedli nový servisný poplatok. Ak si nekúpite lístok cez internet, ale pri okienku, priplatíte si jedno euro. V prípade, že si lístok nestihnete kúpiť pred cestou, ale priamo vo vlaku u sprievodcu, zaplatíte navyše až tri eurá.
Železnice musia modernizovať služby, zatiaľ čo čelia rastúcim nákladom na prevádzku. Cestujúci si tak zjavne budú musieť zvyknúť na vyššie ceny a mnohí zrejme zvážia, ako často železničnú dopravu využijú.