Šokujúce priznania Muska má dohru: 4 milióny áut musia na výmenu komponentu

Autor: Peter Čítanie na 3 min.

Tesla už v roku 2016 vyhlásila, že jej nové vozidlá budú obsahovať všetok potrebný hardvér pre plne autonómne riadenie. Takmer o 10 rokov to ale vyzerá tak, že to nebola úplne pravda a tento sľub bol prehnaný, takmer až zavádzajúci. Teraz sa automobilka musí vysporiadať s potenciálne obrovskými nákladmi na nápravu, informoval portál Electrek.

Keď Tesla spustila výrobu elektromobilov s hardvérom, ktorý mal označenie HW2.5, tvrdila, že tieto komponenty postačia na plne autonómne riadenie. Neskôr priznala, že to nebude stačiť a počítač aktualizovala na verziu HW3. Neskôr začala bezplatne hardvér vymieňať zákazníkom, ktorí si zakúpili balík Full Self-Driving (Autopilot).

Potrebná bude výmena starého hardvéru elektromobilov Tesla

Avšak prišiel rok 2023 a s ním ďalšia aktualizácia hardvéru, tentokrát na verziu HW4. Tento počítač je ešte výkonnejší, no automobilka zároveň tvrdila, že na plne autonómnu jazdu bude HW3 stále postačujúci. Tento optimizmus nevydržal dlho a v januári 2025 Elon Musk priznal, že to jednoducho nestačí.

Tesla autopilot
Zdroj: Tesla

Samotný Musk opísal potrebu aktualizácie počítačov ako „bolestivú,“ no zároveň naznačil, že je rád, koľko ľudí si zakúpilo balík Full Self-Driving. Podľa odhadov pôjde o viac ako pol milióna vozidiel, ktoré bude potrebné aktualizovať. Samotná výmena by mala stáť viac ako 500 miliónov dolárov. Toto ale platí len pre výmenu HW3 na HW4.

Až 4 milióny áut?

Problémy však siahajú až do spomínaného roku 2016, automobilka mala autopilota ako kľúčový marketingový nástroj, ktorý ku kúpe presvedčil množstvo zákazníkov.

Niektorí majitelia elektromobilov so staršími počítačmi by mohli žiadať nielen výmenu hardvéru, ale aj kompenzáciu za stratu hodnoty svojich vozidiel. Celkovo by tak mohlo ísť o viac ako 4 milióny áut, kde by mal byť hardvér vymenený za ten najaktuálnejší. Realita je momentálne taká, že vozidlá s nepostačujúcim hardvérom môžu rýchlo strácať hodnotu.

Tesla autopilot
Zdroj: Tesla

Ak si automobilka nedokáže poradiť s touto situáciou, mohla by sa jej vízia o budúcnosti mobility zmeniť na jej najväčšiu slabinu. Tesla teraz musí dokázať, že nie je schopná len vytvárať vízie, ale ich aj realizovať.

Autopilot momentálne funguje v USA, no v Európe stále nespĺňa všetky potrebné predpisy. Zmeniť by sa to údajne mohlo už v rámci tohto roka, no momentálne u nás funguje len ako adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v pruhu.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Svetový úspech slovenskej vedy. Firma Pavla Čekana posunula hranice liečby rakoviny

Autor: Peter Hodal

Pavol Čekan na svojom profile na Facebooku oznámil, že vedecký tím MultiplexDX International dosiahol významný míľnik. V prestížnom časopise Nature…

Kedy príde pokračovanie Supermana? James Gunn dal odpoveď

Autor: Erik Košťany

Superman a pokračovanie Tohtoročné prevedenie jedného z najznámejších superhrdinov bolo veľkým úspechom. Nielenže zbieralo skvelé ohlasy od divákov aj kritikov,…

Toto nie je vtip: Mobil menší než kreditka je najkurióznejší projekt dekády

Autor: Kristína Sudorová

Nový fenomén medzi mobilmi Viete si predstaviť mať mobilný menší, než je vaša kreditná karta? Startup iKKO prináša zariadenie, ktoré…

Revolúcia v liečbe rakoviny. Českí vedci nanoklietkami otrávili nádor zvnútra

Autor: Peter Hodal

Vedci z výskumného centra CEITEC Masarykovej univerzity možno našli nový, účinnejší spôsob, ako bojovať s rakovinou. Tím pod vedením Ondřeja…

Váš starý televízor toto nedokáže a monitor tiež nie. Samsung to spojil

Autor: Marek Gorozdos

Monitor, alebo skôr televízor? Na trhu monitorov sa dnes deje zvláštna vec. Hranice medzi tým, čo je ešte monitor a…

Apple sa podvolil. Po viac ako dekáde hlási historickú zmenu

Autor: Tomáš

Aktuálne je najväčším dodávateľom obrazových senzorov pre smartfóny spoločnosť Sony. Fotoaparáty od nich nájdete v modeloch od Google, Xiaomi alebo…