Televízna senzácia: Markíza a Joj prvýkrát v histórii urobia niečo, čo sa ešte u nás nestalo

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Historická televízna chvíľa

Na slovenskom televíznom trhu nastane tento rok počas vianočných sviatkov bezprecedentná situácia. Dve najväčšie komerčné televízie, Markíza a TV JOJ, odvysielajú v rovnakom čase identický program. Tento unikátny moment nastane práve na Štedrý večer, píše portál Mediaboom.sk.

Kultová britská postavička Mr. Bean sa prvýkrát v histórii slovenského vysielania objaví simultánne na dvoch konkurenčných staniciach. JOJ Plus a Markíza Klasik zaradia do svojho štedrovečerného programu rovnakú epizódu populárneho sitkomu s Rowanom Atkinsonom v hlavnej úlohe.

„Veselé Vianoce, Mr. Bean“ sa začne vysielať na oboch staniciach krátko po 18:30. Zatiaľ čo JOJ Plus ponúkne divákom 95-minútový maratón, Markíza Klasik sa rozhodla pre kratší, polhodinový formát. Diváci tak budú mať možnosť sledovať, ako sa nešikovný Bean pokúša vyzbierať peniaze na charitu a svojským spôsobom sa zmocní vianočného stromčeka priamo v centre mesta.

Táto situácia je o to zaujímavejšia, že televízie zvyčajne bojujú o exkluzívne práva na vysielanie populárnych titulov. Každoročne sledujeme súboj o také klasiky, ako sú „Tri oriešky pre Popolušku“, ktoré tento rok získala Markíza, aby ich o rok prepustila TV JOJ.

televízia
Zdroj: Freepik.com/
freepik

Nejde o ojedinelý prípad, avšak je to výnimočné

Jediný podobný prípad v histórii slovenského televízneho vysielania sa odohral pred takmer dvoma dekádami. V roku 2005 došlo ku kurióznej situácii s vysielaním rozprávky Mrázik. Vtedy obe televízie získali práva od rozdielnych distribútorov, čo viedlo k súbežnému vysielaniu. Situácia sa však vyriešila v prospech Markízy, ktorá si udržala exkluzivitu na slovenský dabing.

Je to skutočne výnimočný prípad, ktorý nemá v novodobej histórii slovenských televízií obdobu. Zvyčajne si stanice delia rôzne série toho istého seriálu, ako to poznáme napríklad pri Myšlienkach vraha, ale aby vysielali identickú epizódu v rovnakom čase, to tu ešte nebolo.

Tento nezvyčajný jav naznačuje, že došlo k vydaniu nevýhradných práv na vysielanie Mr. Beana, čo umožňuje obom televíziám legitímne vysielať rovnaký obsah. Pre divákov to znamená väčšiu slobodu výberu, keďže si môžu zvoliť, na ktorej stanici si obľúbený program pozrú.

Situácia zároveň poukazuje na meniace sa trendy v televíznom priemysle, kde klasické modely exkluzivity ustupujú novým formám distribúcie obsahu. V ére streamovacích služieb a meniacich sa diváckych návykov môže ísť o predzvesť ďalších podobných prípadov v budúcnosti.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Siri, sleduješ? Gemini konečne rozumie slovenčine a je to prelomovejšia správa ako si myslíte

Autor: Peter

Umelá inteligencia a hlasoví asistenti sú skvelými pomocníkmi. Slováci a Česi ale s týmito nástrojmi majú jeden problém - nie…

Netflix rekordne rasti a vyhlásil najhoršiu správu: Opäť zdražuje, čo s cenami pre Slovákov?

Autor: Kristína Sudorová

Netflix absolútne valcuje konkurenciu O veľkosti Netflixu a jeho dominantnom postavení na trhu sa ani nemusíme baviť. Americká streamovacia služba…

Protestujúci zverejnili „tajný“ dokument SIS. Napísal ho ChatGPT, tvrdia

Autor: Zuzana Hlašeková

Slovensko je absolútnej kríze V najnovšom vývoji napätej politickej situácie na Slovensku došlo k prekvapivému odhaleniu. Organizátori protestov zverejnili údajne…

mToken skončil. Slovenská sporiteľna prejde zásadnou zmenou

Autor: Zuzana Hlašeková

Najväčšia slovenská banka pristupuje k zásadnej modernizácii svojich bezpečnostných systémov. Slovenská sporiteľňa oficiálne oznámila ukončenie podpory doterajšieho systému mToken a…

Xiaomi vytasilo na Slovákov nové gadgety: 165 W powerbanka a predajný trhák medzi smart hodinkami

Autor: Dávid Igaz

Prvé novinky Xiaomi v 2025 Spoločnosť Xiaomi dnes predstavila päť nových produktov, ktoré rozšíria produktové portfólio inteligentných doplnkov. Medzi tieto…

Extrémne populárna služba Slovákov zvyšuje cenu. Deje sa tak prvýkrát od roku 2011

Autor: Peter

Zdražovaniu sa nevyhla ani streamovacia platforma Voyo, ktorá je na trhu od roku 2011. Paradoxom je, že pôvodná cena pri…