Hudobný svet šokovali nové obvinenia voči streamovacej platforme Spotify. Podľa najnovšej knihy Mood Machine: The Rise of Spotify and the Cost of the Perfect Playlist od Liz Pellyovej, platforma cielene podporuje takzvaných ghost artists – neexistujúcich umelcov, s cieľom vyhnúť sa vyplácaniu honorárov skutočným interpretom. Na tému upozornil portál Fururism.
Spotify vraj vyvinulo tajný interný program, ktorý preferuje lacnú a generickú hudbu. Tento model zahŕňal spoluprácu s produkčnými firmami, ktoré tvorili akúsi „hudbu do pozadia.“ Inak povedané, nízko-rozpočtové skladby, často anonymne vydávané na platforme. Spotify nielenže financovalo tvorbu týchto skladieb, ale ich zamestnanci aj aktívne pridávali do rôznych obľúbených playlistov.
Množstvo playlistov a nátlak na zamestnancov
Program vznikol približne v roku 2015 a v roku 2017 sa stal jednou z hlavných stratégií zvyšovania ziskov Spotify. Do roku 2023 bol tento model zodpovedný za obsah viac ako 150 playlistov, z ktorých viaceré boli takmer úplne naplnené týmito skladbami. Spoločnosť údajne spočiatku tieto skladby propagovala nenápadne, neskôr sa to však zmenilo na aktívny nátlak, hovoria bývalí zamestnanci.
Najskôr išlo o nevinné odporúčanie v štýle, že „ak to pridáš, bude to skvelé.“ Časom tieto odporúčania prešli do agresívnejšieho typu v štýle „táto skladba sedí k štýlu playlistu, prečo ju nevyskúšať.“ Niektorí zamestnanci sa jasne vyjadrili, že proti takémuto správaniu majú etické výhrady, no veľmi im to nepomohlo a boli nahradení novými. Takými, ktorí neprotestovali.
Vytvára platforma naozaj nejakú hudbu?
Najväčšou iróniou tohto správania Spotify je fakt, že firma chce ušetriť na honorároch, ktoré už teraz predstavujú len zlomok z centu za prehratie. Platforma síce už dávnejšie vyhlásila, že hudbu nevytvára interne, no jej CEO nedávno vyhlásil, že náklady na tvorbu obsahu sú takmer nulové. Vyjadrenie je však rozporuplné a nesúhlasí s tým, že Spotify hudbu nevytvára. Tak ako to vlastne je? Nejaké náklady tam predsalen sú.
Tieto obvinenia vo všeobecnosti poukazujú na čiernu stránku digitálnych streamovacích služieb, ktoré uprednostňujú profit pred podporou autentickej hudby. Ak sú tieto tvrdenia naozaj pravdivé, Spotify môže čeliť ďalšiemu tlaku verejnosti a umelcov, ktorí si chcú nárokovať odmenu za svoju prácu.