Konzoly prestávajú byť uzavretými svetmi
Herný svet sa opäť otriasa v základoch a tentoraz to spôsobuje Sony, ktorý pripravuje zásadný strategický obrat. Spoločnosť, ktorá sa dlhé roky spoliehala na exkluzivitu svojich herných titulov, zvažuje masívnu zmenu prístupu. Podľa informácií z portálu Gamerant plánuje PlayStation expandovať mimo vlastnej platformy.
V praxi to znamená, že Sony plánuje sprístupniť svoje doteraz exkluzívne PlayStation tituly aj na konkurenčných zariadeniach, ako sú Xbox, Nintendo Switch, mobilné telefóny či PC. Takýmto krokom zásadne mení tradičný model exkluzivity, ktorý dlhé roky tvoril základ konzolovej rivality medzi Sony a Microsoftom.
Sony vo zverejnenej inzercii otvorene píše, že hľadá manažéra multiplatformovej stratégie, ktorý navrhne a povedie globálny obchodný plán zameraný na rozšírenie PlayStation hier na ďalšie herné platformy. V minulosti už spoločnosť podnikla niekoľko krokov týmto smerom. Napríklad v roku 2021, keď predstavila hru MLB The Show aj na Xboxe.
Tentoraz však mieri oveľa vyššie a s väčšou ambíciou. Tento nový prístup totiž nie je len experimentom, ale systematickým plánom, ako rozšíriť svoj vplyv a získať si prostredníctvom dostupnosti hier širšie publikum.

Koniec exkluzivít?
V tomto smere ide Sony v šľapajach Microsoftu, ktorý sa multiplatformovou stratégiou riadi už dlhšie a dosahuje s ňou výrazné úspechy. Hry ako Forza Horizon 5, ktoré sa dostali na PlayStation, zaznamenali vysoké predaje. Len na PS5 sa predalo viac ako tri milióny kópií v priebehu jedného štvrťroka.
Podobne aj Sea of Thieves prekonalo hranicu dvoch miliónov predaných kusov krátko po spustení na konkurenčnej platforme. Aj ďalšie tituly ako Indiana Jones, Grounded či Oblivion Remastered sa rýchlo vyšvihli do popredia predajných rebríčkov PlayStation Store. Ukazuje sa, že hráči nemajú vôbec problém s tým, že ide o pôvodne takpovediac cudzie hry. Ak sú kvalitné a dostupné, trh reaguje viac než pozitívne.
Z pohľadu biznisu ide o vysoko premyslený a logický krok. Herný priemysel sa mení a výrobcovia konzol si začínajú uvedomovať, že zisk nepramení len z predaja hardvéru, ale najmä zo softvérového ekosystému a služieb. Práve multiplatformový prístup umožňuje rozšíriť zásah hier a osloviť aj hráčov, ktorí by si inak PlayStation alebo Xbox nikdy nekúpili. Týmto spôsobom sa rozhodne nedá nič stratiť, len získať.

Nintendo sa zatiaľ nechytá
Zaujímavé je, že v tejto hre ostáva Nintendo zatiaľ bokom. Spoločnosť si dôsledne chráni svoje exkluzivity a tituly ako Mario, Zelda či Pokémon ostávajú výlučne na platforme Switch. Prezident spoločnosti jasne deklaroval, že exkluzivita ostáva aj naďalej základným princípom aj pre pripravovanú generáciu Switch 2.
Je pravda, že Nintendo občas vydá mobilné verzie hier alebo prenesie staršie tituly na iné zariadenia, zatiaľ sa však neprikláňa k modelu rozšíriť svoj obsah naprieč platformami. Samozrejme, že svoje bohatstvo si treba chrániť, preto Nintendu nemožno nič zazlievať.
Pre hráčov je to však dobrá správa. Éra uzavretých ekosystémov sa pomaly končí a začína obdobie, keď si budeme môcť zahrať obľúbené tituly bez ohľadu na to, akú konzolu alebo zariadenie vlastníme. Konzolová vojna tak zrejme neprestáva, ale mení svoju podobu.