Sony chystá hernú revolúciu, ktorá ukončí konzolovú vojnu

Autor: Kristína Sudorová Čítanie na 4 min.

Konzoly prestávajú byť uzavretými svetmi

Herný svet sa opäť otriasa v základoch a tentoraz to spôsobuje Sony, ktorý pripravuje zásadný strategický obrat. Spoločnosť, ktorá sa dlhé roky spoliehala na exkluzivitu svojich herných titulov, zvažuje masívnu zmenu prístupu. Podľa informácií z portálu Gamerant plánuje PlayStation expandovať mimo vlastnej platformy.

V praxi to znamená, že Sony plánuje sprístupniť svoje doteraz exkluzívne PlayStation tituly aj na konkurenčných zariadeniach, ako sú Xbox, Nintendo Switch, mobilné telefóny či PC. Takýmto krokom zásadne mení tradičný model exkluzivity, ktorý dlhé roky tvoril základ konzolovej rivality medzi Sony a Microsoftom.

Sony vo zverejnenej inzercii otvorene píše, že hľadá manažéra multiplatformovej stratégie, ktorý navrhne a povedie globálny obchodný plán zameraný na rozšírenie PlayStation hier na ďalšie herné platformy. V minulosti už spoločnosť podnikla niekoľko krokov týmto smerom. Napríklad v roku 2021, keď predstavila hru MLB The Show aj na Xboxe.

Tentoraz však mieri oveľa vyššie a s väčšou ambíciou. Tento nový prístup totiž nie je len experimentom, ale systematickým plánom, ako rozšíriť svoj vplyv a získať si prostredníctvom dostupnosti hier širšie publikum.

PlayStation
Zdroj: Unsplash

Koniec exkluzivít?

V tomto smere ide Sony v šľapajach Microsoftu, ktorý sa multiplatformovou stratégiou riadi už dlhšie a dosahuje s ňou výrazné úspechy. Hry ako Forza Horizon 5, ktoré sa dostali na PlayStation, zaznamenali vysoké predaje. Len na PS5 sa predalo viac ako tri milióny kópií v priebehu jedného štvrťroka.

Podobne aj Sea of Thieves prekonalo hranicu dvoch miliónov predaných kusov krátko po spustení na konkurenčnej platforme. Aj ďalšie tituly ako Indiana Jones, Grounded či Oblivion Remastered sa rýchlo vyšvihli do popredia predajných rebríčkov PlayStation Store. Ukazuje sa, že hráči nemajú vôbec problém s tým, že ide o pôvodne takpovediac cudzie hry. Ak sú kvalitné a dostupné, trh reaguje viac než pozitívne.

Z pohľadu biznisu ide o vysoko premyslený a logický krok. Herný priemysel sa mení a výrobcovia konzol si začínajú uvedomovať, že zisk nepramení len z predaja hardvéru, ale najmä zo softvérového ekosystému a služieb. Práve multiplatformový prístup umožňuje rozšíriť zásah hier a osloviť aj hráčov, ktorí by si inak PlayStation alebo Xbox nikdy nekúpili. Týmto spôsobom sa rozhodne nedá nič stratiť, len získať.

Nintendo
Zdroj: Unsplash

Nintendo sa zatiaľ nechytá

Zaujímavé je, že v tejto hre ostáva Nintendo zatiaľ bokom. Spoločnosť si dôsledne chráni svoje exkluzivity a tituly ako Mario, Zelda či Pokémon ostávajú výlučne na platforme Switch. Prezident spoločnosti jasne deklaroval, že exkluzivita ostáva aj naďalej základným princípom aj pre pripravovanú generáciu Switch 2.

Je pravda, že Nintendo občas vydá mobilné verzie hier alebo prenesie staršie tituly na iné zariadenia, zatiaľ sa však neprikláňa k modelu rozšíriť svoj obsah naprieč platformami. Samozrejme, že svoje bohatstvo si treba chrániť, preto Nintendu nemožno nič zazlievať.

Pre hráčov je to však dobrá správa. Éra uzavretých ekosystémov sa pomaly končí a začína obdobie, keď si budeme môcť zahrať obľúbené tituly bez ohľadu na to, akú konzolu alebo zariadenie vlastníme. Konzolová vojna tak zrejme neprestáva, ale mení svoju podobu.

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Nokia je späť v hre, znovu vyrába mobily

Autor: Kristína Sudorová

Telefóny Nokie ožívajú, no nie pre masy Fínska Nokia, kedysi symbol éry mobilnej komunikácie a líder na svetovom trhu, sa…

Toto nie je vtip. Apple čistiaca handrička nie je kompatibilná s novými iPhonmi

Autor: Peter

Ako už býva zvykom, Apple v minulosti vzbudil pozornosť aj pri predstavení produktu, ktorým je obyčajná čistiaca handrička. Ide o…

Markíza neverí vlastným očiam. Nový seriál má na krku šialený prepad

Autor: Erik Košťany

Seriál na Markíze prepadol v sledovanosti Televízia Markíza chcela svoj september odštartovať novým pokračovaním známych pondelkových dramatických seriálov. Hneď v…

Asus má jesennú akciu. Prehľad zliav, bonusy pre členov + všetko podstatné

Autor: Peter

Asus predstavil zaujímavú jesennú ponuku, ktorá kombinuje zľavy na široké portfólio notebookov s pridanými výhodami pre členov vernostného programu. Kampaň…

Spotify prináša funkciu, na ktorú ľudia čakali celé roky. Pre všetkých ZADARMO

Autor: Kristína Sudorová

Bezstratový zvuk v Spotify Spotify konečne zavádza dlho avizovanú funkciu bezstratového zvuku, ktorá bola prvýkrát predstavená pod názvom HiFi už…

Brutálna NOVINKA na Slovensku. Veľký operátor spustil extrémne rýchly internet

Autor: Peter Hodal

Operátor UPC na trh uviedol internet s rýchlosťou 2,5 Gbit/s, čím otvára ďalšiu kapitolu v domácom broadband pripojení na Slovensku.…