Nový druh cestovného lístka zmení mnohé
Schyľuje sa k radikálnym zmenám vo verejnej doprave. Jednotný cestovný lístok postavený na mobilnej aplikácii môže upraviť zaužívané zvyky pri cestovaní u mnohých Slovákov. Ozývajú sa však aj kritické hlasy, ktoré naberajú na sile.
Jednotný cestovný lístok má byť od 1. júla 2026 platný na celom Slovensku, píše agentúra TASR. V prvej fáze sa zameriava na verejných poskytovateľov dopravy, teda mestskú hromadnú a prímestskú autobusovú dopravu a železnice. Postupne zapoja do systému aj súkromných dopravcov. Bude to však závisieť od kompatibility ich systémov.
„Je pre nás veľmi dôležité, aby ľudia presadli z áut do vlakov a autobusov. Jeden cestovný lístok cestovanie výrazne zjednoduší a zefektívni, čo je jeden zo základných predpokladov na to, aby sa nám to podarilo,“ povedal minister dopravy SR Jozef Ráž.
Cieľom je vytvoriť jednotný národný systém, ktorý zásadne uľahčí cestovanie verejnou dopravou a zároveň poskytne štátu centralizovanú databázu informácií o verejnej doprave na Slovensku. Tento systém prinesie transparentnosť, efektivitu a jednoduchšie plánovanie pre cestujúcich aj dopravcov, sľubuje štát.
Rovnaká cena, jedna mobilná aplikácia
Rovnaký typ cestovného lístka bude stáť rovnakú sumu bez ohľadu na to, či si ho cestujúci zakúpi prostredníctvom štátnej platformy alebo predajných kanálov niektorého z dopravcov.
Víťaz verejnej súťaže dodá štátu komplexné technologické riešenie. To zahŕňa okrem iného softvérový systém pre predaj a správu cestovných lístkov vrátane integrácie s existujúcimi systémami dopravcov.

Slováci budú môcť využívať novú mobilnú aplikáciu, ktorá zlúči rôzne dopravné systémy do jednej platformy. Takisto umožní vyhľadávanie spojov, plánovanie ciest, nákup lístkov a poskytne cestujúcim prehľad o ich histórii jázd. Zostáva len dúfať, že bude zo strany používateľov lepšie hodnotená ako aplikácia IDeme vlakom od štátnych železníc ZSSK. Jej používanie najnovšie pretláčajú v rámci zdražovania lístkov na vlak.
Drahý a nefunkčný?
Opozičná strana Progresívne Slovensko projekt jednotného cestovného lístka v terajšej podobe naopak kritizuje. V rukách Ficovej vlády sa z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár.
Ministerstvo navyše doteraz podľa opozície neurobilo kľúčový krok k fungovaniu jednotného lístka. Je ním zjednotenie taríf medzi dopravcami. Bez tohto opatrenia nebude systém použiteľný. Na to upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý vláde odporučil najprv vyriešiť tarify a až potom investovať do technologického riešenia.