Neznesiteľná forma dopravy?
Hyperloop mal ako futuristická vízia dopravy spojiť mestá rýchlosťou až 1 000 km/h. Čoraz viac ho však spochybňujú. Hoci mnohé spoločnosti po celom svete už od pôvodných zámerov v tomto smere ustúpili, Čína pokračuje vo vývoji. V krajine postavili Hyperloop, no má to háčik, upozornil portál futurezone.at.
Najnovšie už aj výskum čínskych vedcov poukazuje na závažný problém: jazda Hyperloopom môže byť pre ľudí nielen veľmi nepríjemná, ale dokonca tiež zdraviu škodlivá.
Podľa výskumníkov z China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), ktorí sa podieľajú na výstavbe čínskej testovacej trate Hyperloopu, vznikajú počas jazdy extrémne turbulencie. Ich príčinou sú aj tie najmenšie nerovnosti v tuneloch alebo na povrchu dráhy. Pri vysokej rýchlosti vyvolávajú silné vibrácie.
Tieto nerovnosti narúšajú silné magnetické pole, ktoré zabezpečuje levitáciu a pohyb vozidla, čo vedie k javu známemu ako elektromagnetická rezonancia. Výsledkom sú nízkofrekvenčné, ale intenzívne vibrácie, ktoré majú výrazný vplyv na komfort cestujúcich.
Zdravotné riziká pri vyšších rýchlostiach
Výpočty vedcov, založené na medzinárodne uznávanej metrike známej ako Sperlingov index, ukázali, že už pri rýchlosti 400 km/h vnímajú cestujúci vibrácie ako extrémne nepríjemné. Pri 600 km/h dosahuje index hodnotu 4,2. To znamená, že dlhodobé vystavenie takýmto vibráciám môže byť zdraviu škodlivé.

Pri rýchlosti 1 000 km/h vibrácie paradoxne strácajú na intenzite a stávajú sa relatívne znesiteľnými. Môžeme to prirovnať k jazde autom. Čím rýchlejšie idete, tým menej pociťujete drobné nerovnosti na ceste.
Bežné odpruženie nestačí
Pokiaľ hovoríme o preprave tovaru, vibrácie by nemuseli až tak prekážať, no pre ľudí ide o zásadný problém. Absolútne dokonalá výstavba trate by síce pomohla znížiť vibrácie, no odborníci tvrdia, že ide o prakticky nemožný cieľ. Navyše, časom by sa na nej aj tak objavili drobné defekty.
Bežné odpruženie, aké poznáme z vlakov či automobilov, v prípade Hyperloopu nefunguje. Vzhľadom na to, že medzi vozidlom a dráhou nenastáva fyzický kontakt, sa vibrácie šíria v šiestich smeroch. Všetko sa tak ešte viac komplikuje.
Umelá inteligencia ako riešenie
Riešenie vidia vedci v hybridnom systéme, ktorý kombinuje pasívne vzduchové pruženie a aktívne elektromagnetické aktuátory riadené umelou inteligenciou. Ako inšpirácia môže poslúžiť algoritmus, ktorý už dnes bežne nasadzujú pri automatizácii v iných sektoroch. Algoritmus dynamicky prispôsobuje reakcie odpruženia podľa aktuálnych podmienok na trati.

Prototyp v mierke 1:10 dokázal znížiť vibrácie o viac ako 45 %, čo by v reálnych podmienkach znamenalo zníženie nepohodlia pod hranicu vnímateľnosti pre väčšinu cestujúcich.
Číňania napredujú
Napríklad Čína má už dnes funkčnú testovaciu trať Hyperloopu v plnej veľkosti, ktorá meria 2 km. V roku 2024 na nej dosiahli rýchlosť vyše 600 km/h, pričom kapsula sa vznášala 22 cm nad dráhou v prostredí s takmer nulovým odporom vzduchu. Kým Hyperloop v niektorých krajinách upadá do zabudnutia, Čína pokračuje vo vývoji a testovaní tejto technológie.
K nasadeniu do praxe však ešte ostáva vyriešiť množstvo technických výziev – od bezpečnosti pri núdzových situáciách až po zvládnutie extrémnych podmienok. Len ak sa Číne podarí eliminovať problém vibrácií pomocou inteligentného odpruženia, priblíži sa svet k bezpečnej a pohodlnej doprave budúcnosti formou Hyperloopu.