Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

CERN postavi najväčší urýchľovač v histórii. Fyziku otrasie v základoch

Autor: Roland Tokoly

Nahradí legendárny LHC Európska organizácia pre jadrový výskum urobila ďalší zásadný krok k projektu, ktorý môže úplne predefinovať hranice modernej…

Prvé platené aktualizácie Windows 10 sú vonku. Je to zatiaľ čistá katastrofa

Autor: Kristína Sudorová

Windows 10 prechádza na platené aktualizácie Microsoft v poslednom období výrazne zmenil svoj prístup k podpore Windows 10. Po oznámení…

Zabudnite na Hollywood. India ukazuje svoj najdrahší film, ktorý sľubuje šialenú akciu

Autor: Erik Košťany

Trailer na film Varanasi Napriek tomu, že India má sama o sebe miliardu obyvateľov, už nie je sama o seba…

Toto je revolúcia. Smart hodinky bez potreby nabíjania sú veľmi blízko

Autor: Slavomír Dzuričko

Termoelektrické hodinky ako budúcnosť nabíjania Vedci z juhokórejskej univerzity UNIST dosiahli prelom vo vývoji termoelektrického materiálu, ktorý dokáže premieňať rozdiel…

Apple spustil parádnu novú aplikáciu na Slovensku

Autor: Slavomír Dzuričko

Dostupnosť aj v ďalších európskych krajinách Spoločnosť Apple rozšírila svoju športovú aplikáciu Apple Sports do ďalších európskych krajín a medzi…

Apple mení stratégiu: iPhony budú vychádzať inak ako sme boli doteraz zvyknutí

Autor: Kristína Sudorová

Koniec tradície Apple Apple sa chystá zásadne zmeniť svoj doterajší ročný iPhone cyklus a prejsť na dvojfázovú stratégiu uvádzania nových…