Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Odštartoval najlepší seriál roka. Sci-fi dráma vám zavarí mozgy

Autor: Erik Košťany

Seriál Pluribus na Apple TV Apple TV aktuálne priniesol poriadnu seriálovú bombu. Už ukážky sľubovali dávku sarkastického humoru, ale aj…

Najobľúbenejšia četová aplikácia Slovákov padla pod tlakom EÚ. Toto sa stane

Autor: Slavomír Dzuričko

 WhatsApp umožní dôležitú zmenu Spoločnosť Meta čoskoro splní podmienky prísneho európskeho nariadenia DMA (Zákon o digitálnych trhoch) a implementuje do…

21 noviniek, ktoré zmenia váš domov: IKEA štartuje smart revolúciu

Autor: Kristína Sudorová

Nová éra inteligentného bývania Švédsky gigant IKEA opäť ukázal, že vie prekvapiť nielen dizajnom, ale aj technológiou. Spoločnosť nedávno predstavila…

Štát spúšťa novú éru platieb v prevádzkach pre Slovákov

Autor: Slavomír Dzuričko

Pilotná prevádzka je v plnom prúde! Finančná správa spustila pilotnú prevádzku systému QR platieb, ktorý zákazníkom umožní platiť v obchodoch…

Netflix vydal najväčší seriál v poľskej histórii, diváci ho prirovnávajú k Černobyľu

Autor: Erik Košťany

Seriál Heweliusz si získava divákov Netflix onedlho dosiahne svoj míľnik na poľskom trhu. Je tu uvedený od roku 2016 a…

Majiteľ neveril vlastným očiam. Robotický vysávač odoslal do Číny mapu bytu a heslo od WiFi

Autor: Roland Tokoly

Užitočný špión v domácnosti Robotické vysávače už dávno nie sú len automatické metly s pár senzormi, čo so sebou prináša…