Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Na Slovensku spustili novú unikátnu TV stanicu. Je úplne bez reklám

Autor: Kristína Sudorová

Vianoce prichádzajú na obrazovky už dnes Od včera, 1. decembra 2025, sa na slovenskej televíznej scéne objavuje novinka. Operátor Telekom totiž…

Ako blesk z jasného neba. Apple hlási návrat k Intelu

Autor: Peter

Pri značke Apple by sme to v minulosti nepovedali, no MacBooky sa v poslednom období stali snáď najlepšou kúpou, ak…

Prvé reakcie sú tu. Avatar 3 nechal ľudí v úžase, jednu vec však vyčítajú

Autor: Erik Košťany

Prvé reakcie na film Avatar 3 Tretí diel z filmovej série Jamesa Camerona z planéty Pandora už mal svoju slávnostnú…

Netflix stratil trpezlivosť a ruší projekty. Po 2 prepadákoch vykopli novú tvár služby

Autor: Erik Košťany

Zack Snyder dostáva stopku aj od Netflixu Určite sa dá povedať, že režisér Zack Snyder nemá za sebou najlepších niekoľko…

Starí ľudia ostali zhrození. Odpočty plynov sa zmenia, toto je nový systém pre Slovákov

Autor: Slavomír Dzuričko

Končí éra plynárov. Odpočet spotreby si nahlásite sami Na Slovensku dochádza k zásadnej zmene v spôsobe, akým sa odpočítava spotreba…

Nová séria Stranger Things je obrovský svetový hit, iba v 2 krajinách nie

Autor: Erik Košťany

Stranger Things jednotkou takmer všade Ak sa hovorí o najočakávanejšom projekte Netflixu počas tohto roka, státisíce divákov odpovedia jednoznačne -…