Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Bez veľkého oznámenia. Sony predstavilo nový PlayStation 5 Pro

Autor: Kristína Sudorová

Nová verzia PlayStation 5 Pro prináša tichší chod a lepšiu efektivitu Spoločnosť Sony predstavila novú revíziu svojej konzoly PlayStation 5…

Meta ruší Messenger, ľudí presunie inam

Autor: Peter Hodal

Spoločnosť Meta oznámila koniec samostatných desktopových aplikácií Messenger pre systémy Windows a Mac. Od 15. decembra 2025 už nebude možné…

Prison Break sa vracia, bud úplne iný ako všetci čakali

Autor: Erik Košťany

Prison Break dostane reboot Milióny fanúšikov po celom svete ho pred dvadsiatimi rokmi zbožňovali. Príbeh dvoch bratov Lincolna a Michela…

Vo vesmíre je temná bublina. Ak sa dokážu fakty, odhalíme podstatu záhadnej hmoty

Autor: Roland Tokoly

Vysoká hmotnosť a žiadne svetlo V hlbinách vesmíru, kde svetlo putuje miliardy rokov, sa astronómom podarilo odhaliť nečakaný dôkaz o…

Štartuje európska revolúcia v doprave. Robotické taxíky z USA prichádzajú aj k nám

Autor: Kristína Sudorová

Robotaxíky už čoskoro aj v Európe Spoločnosť Waymo, dcérska firma konglomerátu Alphabet, oznámila, že už v roku 2026 plánuje spustiť…

EÚ schválila historickú zmenu. Už nikdy adaptér alebo nabíjačka bez USB-C

Autor: Slavomír Dzuričko

EÚ schválila novú reguláciu nabíjačiek a externých zdrojov Európska únia pokračuje v snahe znížiť množstvo elektronického odpadu a zvýšiť efektivitu…