Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Slováci neveria vlastným očiam. RAM pamäte sú o 300 % drahšie a bude ešte horšie

Autor: Slavomír Dzuričko

Keď umelá inteligencia začne vyjedať vaše peňaženky PC segment sa po rokoch relatívneho pokoja opäť ocitá na prahu turbulentného obdobia,…

Tretí Avatar zarába vo veľkom, no vo vzduchu je kritická otázka a vážny problém

Autor: Erik Košťany

Zárobky filmu Avatar: Oheň a popol Veľkofilm Jamesa Camerona má za sebou prvý víkend v kinách. Známe sú tak aj…

Android valcuje svet, no iOS vyhráva tam, kde by ste to nečakali

Autor: Peter

Pomaly sa nám blíži koniec roka a je čas bilancovať. Poďme sa pozrieť na to, ako to vyzerá s porovnaním…

Táto teplovodivá pasta je najpopulárnejšia na svete. Nový nástupca Arctic MX-7 ochladí CPU ako nikdy predtým

Autor: Peter

Nemecká spoločnosť Arctic po troch rokoch predstavila nástupcu teplovodivej pasty MX-6. Novinka s označením MX-7 sľubuje optimálnu tepelnú vodivosť, lepšiu…

Fotky z Androidu sú na iPhone zrazu červené: Takto chybu opravíte

Autor: Kristína Sudorová

Záhadný problém iOS 26 V posledných dňoch sa medzi používateľmi iPhonov začal šíriť nezvyčajný problém, ktorý na prvý pohľad pôsobí…

Android dokáže na diaľku ovládať ďalšiu funkciu Windows 11

Autor: Kristína Sudorová

Android teraz dokáže na diaľku zamknúť počítač s Windows 11 Prepojenie medzi mobilným telefónom a počítačom je pre mnohých používateľov…