Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Niekdajšia hollywoodska legenda na dne, kvôli škandálom je z neho bezdomovec

Autor: Erik Košťany

Kevin Spacey sa nevie spamätať zo svojich obvinení Kedysi išlo o skutočne veľké a známe hollywoodske meno. Poznať sme ho…

Internet ZADARMO v lietadle. Táto aerolinka Slovákov zapla Starlink

Autor: Slavomír Dzuričko

Emirates zavádza bezplatný Starlink Wi-Fi na palubu Letecká spoločnosť Emirates oznámila veľkolepý plán. Všetky jej lietadlá majú byť postupne vybavené…

Microsoft tvrdo zakročil. Legendárnej obrazovke smrti je koniec

Autor: Peter

Najnovšie nastavenie v operačnom systéme Windows 11 má zabrániť zobrazovaniu chybových hlásení a notoricky známej modrej obrazovky smrti (BSoD) na…

AKTUÁLNE: Veľký obrat, Slovensko má nového najväčšieho mobilného operátora

Autor: Peter

Súboj na poli slovenských mobilných operátorov je mimoriadne silný a prví traja sa neustále predbiehajú v tom, ktorý z nich…

AKTUÁLNE: Malo ísť o mimozemskú loď. NASA ukázala snímky kométy 3I/Atlas

Autor: Roland Tokoly

Takto vyzerá medzihviezdny návštevník NASA dnes zverejnila prvé detailné zábery medzihviezdnej kométy 3I/Atlas. Ide o historický moment, pretože len tretí…

iRobot v troskách, vyskúšali sme najlepší robotický vysávač (TEST)

Autor: Karol Gajdos

Kedysi neznáma značka, dnes valcuje konkurenciu Vyskúšali sme vrcholový model Ecovacs X9 PRO Omni, robotický vysávač, ktorý mení hru. Toto…