Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

V 88 krajinách sa nič nepozeralo viac. Budúcnosť brutálnych samurajských hier je odhalená

Autor: Erik Košťany

Druhá séria The Last Samurai Standing Krátko pred polovicou novembra Netflix pridal do ponuky seriál The Last Samurai Standing. Brutálne…

Totálny hnev ľudí. Aktualizácia vám bez súhlasu nainštaluje do TV aplikáciu

Autor: Slavomír Dzuričko

Toto sa stalo majiteľom televízorov Majitelia inteligentných televízorov od jedného z popredných výrobcov sa ocitli v nepríjemnej situácii. Televízory LG…

Telekom hlási obrovský míľnik v 5G. Bežní ľudia si však budú musieť počkať

Autor: Kristína Sudorová

Veľký krok v 5G na Slovensku Telekom v posledných dňoch výrazne rozvíril vody na trhu mobilných služieb oznámením, že jeho…

Bude stačiť 108,4 miliárd? Úhlavný konkurent Netflixu na odkúpenie Warner Bros. dostal odpoveď

Autor: Erik Košťany

Paramount dostáva odpoveď na ich ponuku pre Warner Bros. Aktualizované 18. decembra 2025: Od prvých decembrových dní je ostro sledovaný…

Historický moment pre kryptomeny na Slovensku

Autor: Peter Hodal

Investovanie do kryptomien, ako sú bitcoin, ethereum a ďalšie digitálne aktíva, je na Slovensku čoraz populárnejšie. Podľa údajov Národnej banky…

MIMORIADNE: O2 kupuje jedného z najväčších TV operátorov na Slovensku

Autor: Erik Košťany

O2 Slovakia preberá spoločnosť UPC Takýto obchod Slovensko ešte nezažilo. Spája sa dvojica operátorov, mimoriadne silný hráč v mobilnom segmente…