Populárna aplikácia tajne sleduje Slovákov

Autor: Zuzana Hlašeková Čítanie na 3 min.

Obľúbená platforma a aplikácia Pinterest, ktorú denne využívajú milióny ľudí na hľadanie inšpirácie, sa ocitla v centre škandálu. Rakúska nezisková organizácia noyb, špecializujúca sa na ochranu súkromia, podala proti spoločnosti oficiálnu sťažnosť pre porušovanie pravidiel GDPR.

„Pinterest tajne sleduje európskych používateľov bez ich výslovného súhlasu a následne na nich cieli personalizované reklamy, uvádza právnička organizácie noyb Kleanthi Sardeliová. Podľa nej spoločnosť nezákonne profituje z osobných údajov svojich používateľov, ktorí o tom nemajú ani tušenie, píše portál Techcrunch.

Problém vyplával na povrch, keď jedna z používateliek platformy pri podrobnom skúmaní nastavení súkromia zistila znepokojujúcu skutočnosť. „Pinterest sledoval jej aktivitu nielen na samotnej platforme, ale aj mimo nej, a to všetko bez jej vedomia či súhlasu,“ potvrdzuje organizácia noyb.

aplikácia Pinterest

Aplikácia sa bráni

Hoci sa Pinterest bráni tvrdením, že ich praktiky sú v súlade s GDPR a odvolávajú sa na takzvaný „oprávnený záujem“, odborníci na ochranu súkromia s týmto argumentom nesúhlasia. „Oprávnený záujem nemôže byť zámienkou na systematické sledovanie a profilovanie používateľov pre reklamné účely,“ vysvetľuje Sardeliová.

Situáciu komplikuje aj fakt, že Pinterest zámerne sťažuje možnosť odmietnutia sledovania. Používatelia, ktorí si neželajú byť sledovaní, musia samostatne vyhľadať a deaktivovať príslušné nastavenia v aplikácii. Aktivisti upozorňujú, že väčšina ľudí ani netuší, že takáto možnosť existuje, nieto ešte kde ju nájsť.

V prípade, že sa obvinenia potvrdia, Pinterestu hrozí astronomická pokuta až do výšky 4 percent z jeho celosvetového ročného obratu. Organizácia noyb zároveň požaduje, aby spoločnosť vymazala všetky nelegálne získané údaje a informovala používateľov o spôsobe narábania s ich dátami.

Pinterest sa bráni tvrdením, že ich prístup k personalizovanej reklame je legitímny. „Na európskom trhu dokonca aplikujeme prísnejšie pravidlá pre používateľov mladších ako 18 rokov,“ reaguje spoločnosť na obvinenia.

Tento prípad znovu otvára diskusiu o rovnováhe medzi ochranou súkromia používateľov a ziskovými záujmami technologických gigantov. Zatiaľ čo firmy stavajú svoje obchodné modely na personalizovanej reklame, európska legislatíva kladie čoraz väčší dôraz na ochranu osobných údajov. „Je načase, aby technologické spoločnosti našli spôsob, ako rešpektovať súkromie používateľov bez toho, aby museli obetovať svoje obchodné záujmy,“ uzatvára Sardeliová.

Obsahuje témy:

✅ Odporúčané pre teba

🔥 Najnovšie príspevky zo skriptu

Hry o život sú späť v dychberúcej ukážke. Film posunie brutalitu na novú úroveň

Autor: Erik Košťany

Trailer na Hry o život: Úsvit žrebovania Spoločnosť Lionsgate nečakane priniesla trailer na nové Hry o život. Tentokrát sa odohrávajú 24…

Nová Mafia prichádza s aktualizáciou, na ktorú všetci čakali

Autor: Erik Košťany

Update hry Mafia: The Old Country Nová Mafia prišla v auguste sa veľkého burácania fanúšikov. Mnohí si pochvaľovali prequel, ktorý…

Veľká slovenská banka kompletne mení všetko, čo každodenne používate

Autor: Peter

VÚB banka v týchto dňoch pristupuje k ráznemu kroku, ktorý avizovala už dlhší čas. Svojich klientov pomaly presúva na úplne…

SSD budúcnosti. Kingston predstavil superkompaktný disk bez káblov s 2 konektormi

Autor: Kristína Sudorová

Toto nie je obyčajná „fleška“ Kingston nedávno uviedol na trh veľmi zaujímavý produkt. Vonkajším vzhľadom pripomína obyčajný USB kľúč, no…

Slováci hlásia VÁŽNE problémy pri sledovaní Markízy

Autor: Peter

Televíziu Markíza je možné sledovať viacerými spôsobmi. Jedným z nich je aj online stream, ktorý je bezplatný a nachádza sa…

Začína éra odomykania mobilov „poslepiačky“. Celý displej bude čítačka odtlačkov

Autor: Slavomír Dzuričko

Odomykanie „poslepiačky“: Displej ako čítačka odtlačkov po celej ploche Výrobcovia displejov údajne pracujú na revolučnej technológii. Nový panel dokáže pôsobiť…