Aj malé deti dnes poznajú tri farby semaforu – červená, oranžová a zelená. Internetom sa momentálne šíria rôzne informácie o tom, že by mohla byť pridaná aj štvrtá farba. Tento koncept získal obrovskú pozornosť na sociálnych sieťach a vychádza z výskumu z North Carolina State University. Na tému upozornil portál Timesofindia.
Biele svetlo pomôže optimalizovať čas strávený na križovatke
Konkrétne by išlo o biele svetlo, ktoré by sa objavovalo v situáciách, keď na križovatke dominuje autonómna doprava. Dnes to možno na Slovensku vyzerá ako úplný sci-fi nezmysel, no práve k tomu to sa síce pomaly, no nezadržateľne blížime. Samoriadiace autá by medzi sebou komunikovali a koordinovali pohyb, takže systém by presne vedel, kedy do križovatky prichádzajú a optimalizoval prejazdy. Na jednom prejazde by sa tak dalo ušetriť 3 až 94 percent času.
Vodičom bežných áut by v tomto prípade stačilo len držať sa autonómnych vozidiel vpredu, čím by ušetrili nielen čas, ale aj palivo. Plynulosť premávky by sa celkovo zlepšila.

Zaujímavý koncept, ktorý je potrebné dotiahnuť
Samotný koncept bieleho svetla je síce veľmi zaujímavý, no stále čelí mnohým výzvam. V prvom rade ide stále len o teóriu, systém neprešiel žiadnym schvaľovacím procesom a tiež nie je naplánovaný žiadny oficiálny pilotný projekt. Takáto zmena by si tiež vyžadovala rozsiahle vzdelávanie vodičov, úpravu infraštruktúry a zmenu dopravných predpisov.
Predpokladá sa, že biele svetlo by sa najskôr testovalo v kontrolovaných prostrediach, napríklad v univerzitných kampusoch alebo v menších „smart city“ testovacích zónach. Ak by sa osvedčilo, mohlo by zmeniť spôsob, akým budeme riadiť dopravu, predovšetkým tam, kde sú autonómne autá bežné.
Plne autonómne autá ešte na trhu nemáme
Ako sme už písali vyššie, zavedenie takéhoto systému do praxe čelí mnohým výzvam. V prvom rade je potrebné, aby na cestách jazdil dostatočný počet autonómnych vozidiel, ktoré dnes na trhu neexistujú. Máme tu síce náznaky, no žiadne z aktuálnych riešení stále nedosahuje požadovanú úroveň.
Momentálne sú autá maximálne na úrovni 3, čo znamená, že dokážu jazdiť samostatne, no vodič musí byť stále pripravený zasiahnuť do riadenia.
