Začiatkom tohto týždňa spoločnosť The Boring Company (TBC) oznámila, že nepretržite razí tunel v konfigurácii Zero-People-in-Tunnel (ZPIT). Riaditeľ spoločnosti reagoval na najnovší míľnik spoločnosti TBC a podľa magazínu Teslarati vysvetlil, ako tunelárska spoločnosť Elona Muska vytvorí budúcnosť robotaxíkov pre Teslu. Je známa až utopická idea autonómnych Tesiel, ktoré prevážajú ľudí v podzemí Las Vegas.
Utópia či realita?
Spoločnosť Boring Company zdieľala videá svojej konfigurácie ZPIT a vysvetlila, prečo je to tak významný krok. „Rovnako ako je plná rýchla opätovná použiteľnosť svätým grálom pre rakety, je kontinuálna ťažba ZPIT svätým grálom pre vŕtacie stroje. Ide o najbezpečnejšiu, najrýchlejšiu a najlacnejšiu architektúru na stavbu tunelov,“ objasnila spoločnosť.
Vozidlá Tesla s ľudskými vodičmi sa v súčasnosti používajú v tuneloch spoločnosti The Boring Company v Las Vegas na prepravu osôb. Tesla Cybercab by ale výrazne ovplyvnil funkčnosť tunelov spoločnosti. Elon Musk verí, že riešením dopravnej situácie sú 3D návrhy ciest, ktoré zahŕňajú tunely fungujúce ako červia diera alebo warp tunel.
Tunelová sieť v kongresovom centre Las Vegas, ktorú prevádzkuje spoločnosť TBC, demonštruje Muskovu predstavu o 3D návrhoch ciest a o tom, ako rýchlo dokážu prepravovať ľudí. Rozširuje sa aj Vegas Loop v Las Vegas, ktorý bude podporovať misiu spoločnosti The Boring Company.
Big tunneling milestone!
For the first time, TBC has continuously mined in a Zero-People-in-Tunnel (ZPIT) configuration. There is nobody in the machine (besides the videographer), which is simultaneously advancing forward and erecting a ring (i.e. building the tunnel). Each… pic.twitter.com/nQS8WRAt2w
— The Boring Company (@boringcompany) May 13, 2025
Prufrock ako neprekonateľný razič tunelov
Spoločnosť Boring Company sa blíži k prekonaniu rýchlosti razenia tunelov s vŕtacím strojom Prufrock k ďalšiemu veľkému míľniku. Podľa TBC dokáže najnovšia verzia Prufrocku začať raziť tunely do 48 hodín od príchodu na miesto a vykopať viac ako 1 míľu (1,6 kilometra) týždenne. Ďalším cieľom spoločnosti Prufrock je prekonať 1/10 rýchlosti ľudskej chôdze alebo 7 míľ (11,2 kilometra) za deň. Prufrock nefunguje úplne ako autonómny razič, skôr sa ovláda systémom podobným ako dron.


Kritika z radov odborníkov
Z radov stavebných inžinierov sa ozýva veľa kritických hlasov, ale Boring Company robí, čo môže, a v Las Vegas sa pomaly rodí úctyhodná Vegas Loop postupným spájaním kratších úsekov. Je to ideálna prípadová štúdia toho, či TBC zvládne skutočnú infraštruktúru verejnej dopravy. Je to naozaj niečo úplne iné ako pár šácht medzi hotelmi a výstaviskom.
Ak budú práce úspešné, v cieľovej rovinke by mali trasy dosiahnuť približne 109 kilometrov, ponúknuť 104 staníc a za hodinu prepraviť okolo 90 000 cestujúcich. Znie to slušne, ale len dovtedy, kým tunel plný autonómnych Tesiel nevymeníme za konvenčné metro, čo stále pôsobí hodnovernejšie a aj spoľahlivejšie.
Pre porovnanie napríklad linka C pražského metra je podľa Živě.cz päťkrát menšia (22,4 km, 20 staníc), ale v špičke prepraví 27-tisíc ľudí za hodinu. Teda len asi trikrát menej. Tunelovací stroj je vyzbrojený senzormi a bez ľudí sa môže smelo pohnúť smerom k strednodobému cieľu postupného zvyšovania tempa výkopu.
Vegas Loop je v podstate jediným verejným projektom v prípravnej fáze. Tunelovací stroj je stále príliš pomalý, nepreukázal svoju funkčnosť v náročnejšom prostredí a v tvrdšom podklade by mohol mať problémy. Kritici upozorňujú, že existujúce tunely nespĺňajú obvyklé štandardy podzemných dopravných stavieb.
Aké sú výhody?
Eliminácia potreby využívania segmentových vozíkov s gumovými kolesami namiesto tradičných koľajových lokomotív eliminuje časovo náročnú inštaláciu a údržbu koľajníc. Možnosť zvýšenie výkonu a zlepšenia chladiacich systémov (väčší výkon = vyššia rýchlosť).
Inštalácia prefabrikovaných segmentov tunela súčasne s ťažbou eliminuje potrebu zastaviť TBM každých 1,5 metra (tieto zastavenia sú štandardom na TBM s mäkkou pôdou). To podstatne skráti čas tunelovania. Ďalšou nespornou výhodou je samotný elektrický pohon. Výstavba tunela s plne elektrickým tunelovacím zariadením, vrátane linkového nákladného vozidla vedie k čistejšiemu tunelu s jednoduchšími požiadavkami na vetranie v dôsledku nedostatku výparov z nafty.
A nakoniec je to opätovné použitie nečistôt z vykopaných tunelov, vrátane opätovného využitia bahna na tehly a dlažby pre bytové projekty a skrášlenie násypov. Napriek drobným nedostatkom ide o unikátny projekt, ktorý by po masovom rozšírení a využívaní mohol priniesť prelom v stavebníctve.