Tesla opäť pod paľbou kvôli chybnému autopilotu
V posledných dňoch sa opäť dostala do centra pozornosti spoločnosť Tesla. Americká Národná správa pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) totiž začala rozsiahle vyšetrovanie týkajúce sa jej pokročilého systému autonómneho riadenia „Full Self-Driving (Supervised)“. Podľa informácií portálu BBC News sa vyšetrovanie dotýka približne 2,9 milióna vozidiel, ktoré využívajú túto technológiu.
Dôvodom sú správy o tom, že niektoré elektromobily značky Tesla jazdili v protismere, nerešpektovali červenú na semafóroch alebo sa inak správali nepredvídateľne. To viedlo k viacerým dopravným incidentom. NHTSA v oficiálnom dokumente uvádza, že samotná Tesla eviduje už najmenej 58 prípadov, v ktorých jej vozidlá vykonali nebezpečné alebo nezákonné manévre.
Ide o situácie, keď vozidlo v autonómnom režime odbočilo do protismeru, prešlo križovatkou na červenú alebo sa nedokázalo správne zorientovať v dopravnej situácii. V šiestich prípadoch sa autá pohli zo zastávky na červenom svetle a následne došlo ku kolíziám. Štyri incidenty sa pritom skončili zraneniami. Vyšetrovatelia sa teraz snažia zistiť, či ide o zlyhanie softvéru, nesprávne používanie systému zo strany vodiča alebo o širší dizajnový problém.
Z celkového počtu eviduje úrad 19 prípadov, v ktorých vozidlo nezastavilo na červenú a pokračovalo cez križovatku. 22 prípadov tvoria jazdy v protismere a situácií, keď auto namiesto odbočenia pokračovalo rovno cez križovatku z odbočovacieho pruhu, je dokopy 11.

Zlyhania sa začínajú kopiť…
Tesla už v minulosti čelila kritike za spôsob, akým propaguje svoje asistenčné systémy. Je pravda, že funkciu „Full Self-Driving“ označili ako overený a bezpečný režim. Mnohí vodiči sa však spoliehajú na to, že vozidlo zvládne jazdu úplne samostatne.
V praxi systém stále vyžaduje, aby mal vodič ruky na volante a bol pripravený okamžite prevziať kontrolu. Práve absencia dostatočnej pozornosti vodičov je často faktorom, ktorý môže viesť k nehodám. Tesla navyše už v minulosti čelila iným bezpečnostným otázkam. Nedávno sa riešili problémy s uzamykaním dverí Modelu Y. V niektorých prípadoch sa totiž stalo, že sa ľudia vo vozidle nedokázali dostať von bez rozbitia okien.
Vyšetrovanie, ktoré teraz prebieha, má preskúmať rozsah a dôsledky všetkých týchto incidentov, ako aj to, do akej miery sú systémy autonómneho riadenia schopné bezpečne fungovať v bežnej premávke. Ide o precedens, ktorý môže ovplyvniť nielen Teslu, ale aj ostatných výrobcov, ktorí pracujú na podobných technológiách.
Ak sa potvrdí, že v systéme existuje širšia chyba, môžu nasledovať rozsiahle softvérové opravy. V horšom prípade dokonca stiahnutie niektorých modelov z prevádzky. Tesla pritom už v minulosti vydala viacero aktualizácií, ktorými sa snažila upraviť správanie autopilota po zásahoch regulačných orgánov.
Celá situácia znovu otvára otázku, či sú autonómne systémy pripravené na plnú integráciu do cestnej premávky. Hoci technológia v posledných rokoch výrazne pokročila, prípady, ako sú tieto, ukazujú, že ľudský dohľad zostáva nenahraditeľný. Vyšetrovanie má priniesť odpoveď na to, či sa systém Full Self-Driving skutočne dokáže správať predvídateľne a bezpečne, alebo či ide o technológiu, ktorá je zatiaľ stále vo fáze experimentovania.